Voicin Being – meditatiivista ääntelyä : virtuaalitodellisuuden haasteita työpajan alustana
Kokia, Hanna (2021)
Kokia, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081917048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081917048
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta tutkia meditaation, äänenkäytön sekä somaattisten menetelmien vaikutusta hyvinvointiin. Henkilökohtaiset kokemukseni menetelmien hedelmällisyydestä motivoivat tutkimaan niiden vaikutusta laajemmin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä hyvinvoinnin ja läsnäolon kokemusta, sekä tutkia menetelmien toimivuutta uudessa oppimisympäristössä, virtuaalitodellisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin opetuskokeilun keinoin, ja se on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyillä, joilla kartoitettiin alku- ja lopputilannetta.
Tutkimuksen tulokset antoivat epäselviä tuloksia opetuskokeilun vaikutuksista hyvinvointiin. Hyvinvointia kartoittavien monivalintakysymysten yhteistulos oli kahdella osallistujalla kolmesta negatiivisempi opetusko-keilun jälkeen. Avointen kysymysten vastaukset taas antoivat osviittaa menetelmien positiivisesta vaikutuksesta osallistujan kokemukseen hyvinvoinnista ja läsnäolosta. Opetuskertojen ja osallistujien vähäisyydestä johtuen aihetta täytyisi tutkia lisää saadakseen selkeämpiä vastauksia.
Virtuaalitodellisuus osoittautui haasteista huolimatta sopivaksi ympäristöksi opetuskokeilulle, vaikka sen potentiaali ei tullut kaikissa toiminnoissa hyödynnettyä. Aihetta tulisi kuitenkin tutkia lisää esimerkiksi opetusympäristöjä vertaamalla voidakseen nähdä virtuaalitodellisuuden lisäarvon merkityksen.
Opinnäytetyö voi antaa näkökulmaa virtuaalitodellisuuden huomioon otettavista haasteista, mikäli sitä haluaisi käyttää oppimisympäristönä. The thesis was born of a need to study the effects of meditation, vocalization and somatics on well-being. My personal experiences of the benefits of these methods provided motivation for further studying. The aim of the study was to increase the experience of well-being and presence as well as to study how the methods perform in an unfamiliar educational environment: virtual reality. The thesis was a research-based development work which was executed by means of a teaching experiment. The research data was collected with two surveys whose purpose was to chart the situation before and after the teaching experiment. The research of the thesis yielded unclear results regarding the effects of the teaching experiment on the well-being of the participants. The combined results of the survey charting the well-being of the participants were more negative than prior to the teaching experiment for two out of three participants. However, the answers to the open response questions gave the impression that the participants also had positive experiences regarding their well-being and state of presence. Due a limited number of lessons and participants further research is required in order to obtain clearer results. Despite the setbacks, virtual reality turned out to be a suitable environment for the teaching experiment, although its potential was not utilized in all functions. In order to determine the significance of the additional value of virtual reality, further research on the subject would be required, for example by comparing it with other educational environments. The thesis can provide perspective on the challenges VR presents in the event that it is used as an educational setting.
Opinnäytetyö toteutettiin opetuskokeilun keinoin, ja se on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyillä, joilla kartoitettiin alku- ja lopputilannetta.
Tutkimuksen tulokset antoivat epäselviä tuloksia opetuskokeilun vaikutuksista hyvinvointiin. Hyvinvointia kartoittavien monivalintakysymysten yhteistulos oli kahdella osallistujalla kolmesta negatiivisempi opetusko-keilun jälkeen. Avointen kysymysten vastaukset taas antoivat osviittaa menetelmien positiivisesta vaikutuksesta osallistujan kokemukseen hyvinvoinnista ja läsnäolosta. Opetuskertojen ja osallistujien vähäisyydestä johtuen aihetta täytyisi tutkia lisää saadakseen selkeämpiä vastauksia.
Virtuaalitodellisuus osoittautui haasteista huolimatta sopivaksi ympäristöksi opetuskokeilulle, vaikka sen potentiaali ei tullut kaikissa toiminnoissa hyödynnettyä. Aihetta tulisi kuitenkin tutkia lisää esimerkiksi opetusympäristöjä vertaamalla voidakseen nähdä virtuaalitodellisuuden lisäarvon merkityksen.
Opinnäytetyö voi antaa näkökulmaa virtuaalitodellisuuden huomioon otettavista haasteista, mikäli sitä haluaisi käyttää oppimisympäristönä.