Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kasvisruoan menekin lisääminen opiskelijaravintolassa X

Heikkilä, Mirka (2021)

 
Avaa tiedosto
Heikkila, Mirka.pdf (755.0Kt)
Lataukset: 


Heikkilä, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082017070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kasvisruoan menekin lisäämiseen Kelan tukemassa opiskelijaravintolassa X. Kasvisruokaan panostaminen opiskelijaravintolassa X oli jäänyt vähemmälle huomiolle ja panostukselle, vaikka kasvisruoka ja sen kulutus on nouseva ilmiö maailmassa, jossa ilmastonmuutos ja sen haitallinen vaikutus elinympäristöömme määrittää valintojamme. Opiskelijaravintola X:n kasvisruoan menekki oli asiakasmääriin nähden pieni ja tarkoituksena oli opinnäytetyöprosessin aikana löytää erilaisia menetelmiä ja keinoja kasvisruoan menekin lisäämiseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä kuten havainnointia ja kyselylomaketta. Lisäksi opiskelijaravintola X:n reseptiikkaa kehitettiin yhdessä tuotekehityksen kanssa. Tulosten perusteella luotiin opiskelijaravintola X:n asiakasprofiili. Työssä puhutaan opiskelijaravintola X:stä ja yritys Y:stä anonyymiuden säilyttämiseksi. Myös tarkat euromääräiset luvut on jätetty julkistamatta.

Teoreettisen viitekehyksen pohjalta löydettiin nudge-menetelmä, jonka avulla huomaamattomasti tuupataan ihmisiä tekemään valintoja. Nudge-menetelmän avulla opiskelijaravintola X muutti lounaslinjastossa kasvisruoan ja lämpimän kasvislisäkkeen paikkoja, jolloin kasvisruoan menekki saatiin kasvuun. Teoreettisen viitekehyksen, havainnoinnin ja kyselyn tuloksena löydettiin yhteneväisyys, jonka mukaan ihmiset ovat valmiita valitsemaan kasvisruoan, kun se on ravitsemuksellisesti laadukasta ja ikään kuin samalla viivalla lihavaihtoehdon kanssa. Pääongelmaksi havaittiin kasvisruoan ”ihmeellistäminen”, jolloin kasvisruoasta tehdään liiaksi liharuoasta poikkeavaa eikä sen rakenteeseen tai kypsennysmenetelmiin panosteta yhtä lailla. Tämä hankaloittaa kasvisruoan houkuttelevuuden lisäämistä.

Nudge-menetelmä todettiin toimivaksi keinoksi, sillä kasvisruoan menekkiä saatiin lisättyä pandemian aiheuttamista poikkeusoloista huolimatta. Kasvisruolla ja siihen panostamisella todettiin olevan ravintolalle imagollinen ja vastuullinen merkitys. Kasvisruoan kehittäminen voidaan nähdä osana yrityksen ennakointistrategiaa, sillä kasvisruoka tulee olemaan entistä kehittyvämpi ja nouseva ilmiö, kun ihmiset tulevat yhä tietoisemmiksi hyvinvoinnistaan ja valinnoistaan
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste