Terveyskaupan korona-exit
Lampinen, Sari (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082517134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082517134
Tiivistelmä
Koronapandemia (COVID-19) on aiheuttanut taloudellisia ongelmia erityisesti palvelualoilla. Terveyskaupoissa se on näkynyt erityisesti asiakaskatona ja myynnin vähenemisenä. Vitamiinivalmisteiden ja vastustuskykyä tukevien tuotteiden kysyntä on kasvanut. Osa terveystuotteiden myynnistä siirtyi terveyskaupoista päivittäistavarakauppoihin ja verkko-ostaminen lisääntyi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda terveyskaupalle korona-exit-suunnitelma apuvälineeksi koronan jälkeiseen arkeen palaamiseen. Tavoitteena oli terveyskaupan liiketoiminnan kehittäminen koronapandemian aiheuttamien muutosten jäljiltä. Toimeksiantajana oli Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry. Menetelmänä käytettiin liiton vuosina 2020–2021 toteuttaman neljän kyselytutkimuksen dataa, jotka analysoitiin tuloksiksi. Tietoa kerättiin Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton hallituksen kokouksista ja pöytäkirjaotteista sekä terveystuotealan foorumin kokouksista, liiton uutiskirjeistä ja jäsentiedotuksista sekä tutkimuksista ja kirjallisuudesta.
Terveyskaupan korona-exit-suunnitelma sisältää tartuntariskin minimointiin liittyviä suosituksia turvallisesta asioinnista, puhtaanapidosta ja työntekijöiden turvallisuudesta. Yrityksellä tulee olla valmiustila tartuntariskiin liittyvän turvatason nostamiseen. Kuluttajakäyttäytymisen muutosten vuoksi suositellaan verkkokaupan perustamista tai olemassa olevan kehittämistä. Tuotevalikoimaan on hyvä ottaa säännöllisesti uusia tuotteita sekä lisätä vitamiinien ja vastustuskykyä tukevien tuotteiden määrää. Suositusten mukaan asiakaspalvelussa on korostettava asiantuntevaa neuvontaa sekä elämysten tarjoamista asiakkaille. Työntekijöiden sitouttaminen yritykseen lisää asiakasuskollisuutta ja vähentää rekrytointikuormaa. Innovaatiotoiminnan kehittäminen ja yhteistyön lisääminen muiden toimijoiden kanssa auttaa yritystä uudistamaan liiketoimintaansa. Henkilökunta on tärkeää pitää ajan tasalla sisäisen viestinnän keinoin. Ulkoisessa viestinnässä on huomioitava viranomaisten ohjeistukset sekä lisättävä positiivista mielikuvaa yrityksestä. Lisäksi yrityksen olisi hyvä viestiä myös yhteiskuntavastuustaan.
Opinnäytetyössä laadittiin teoreettiseen viitekehykseen pohjautuva terveyskaupan korona-exit-suunnitelma, joka on hyödynnettävissä myös alan tukkuliikkeissä. Lisäksi tietoja voidaan soveltaa muille terveysalan ja erikoiskaupan alan toimijoille. Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen ja liiketoiminnan uudistaminen ovat avaintekijöitä yrityksen menestymiseen.
Terveyskaupan korona-exit-suunnitelma sisältää tartuntariskin minimointiin liittyviä suosituksia turvallisesta asioinnista, puhtaanapidosta ja työntekijöiden turvallisuudesta. Yrityksellä tulee olla valmiustila tartuntariskiin liittyvän turvatason nostamiseen. Kuluttajakäyttäytymisen muutosten vuoksi suositellaan verkkokaupan perustamista tai olemassa olevan kehittämistä. Tuotevalikoimaan on hyvä ottaa säännöllisesti uusia tuotteita sekä lisätä vitamiinien ja vastustuskykyä tukevien tuotteiden määrää. Suositusten mukaan asiakaspalvelussa on korostettava asiantuntevaa neuvontaa sekä elämysten tarjoamista asiakkaille. Työntekijöiden sitouttaminen yritykseen lisää asiakasuskollisuutta ja vähentää rekrytointikuormaa. Innovaatiotoiminnan kehittäminen ja yhteistyön lisääminen muiden toimijoiden kanssa auttaa yritystä uudistamaan liiketoimintaansa. Henkilökunta on tärkeää pitää ajan tasalla sisäisen viestinnän keinoin. Ulkoisessa viestinnässä on huomioitava viranomaisten ohjeistukset sekä lisättävä positiivista mielikuvaa yrityksestä. Lisäksi yrityksen olisi hyvä viestiä myös yhteiskuntavastuustaan.
Opinnäytetyössä laadittiin teoreettiseen viitekehykseen pohjautuva terveyskaupan korona-exit-suunnitelma, joka on hyödynnettävissä myös alan tukkuliikkeissä. Lisäksi tietoja voidaan soveltaa muille terveysalan ja erikoiskaupan alan toimijoille. Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen ja liiketoiminnan uudistaminen ovat avaintekijöitä yrityksen menestymiseen.