Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kerro mitä näet! : röntgenhoitajaopiskelijat oppimassa olkapään alueen natiiviröntgenkuvien kuvantulkintaa

Peuralahti, Anu; Haviola, Sanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (17.84Mt)
Lataukset: 


Peuralahti, Anu
Haviola, Sanna
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082617157
Tiivistelmä
Suomessa röntgenhoitajat eivät vielä suorita kuvantulkintaa röntgenkuvista, vaan se kuuluu radiologien vastuualueeseen. Iso-Britanniassa röntgenhoitajat ovat lausuneet kuvia onnistuneesti 80‑luvulta alkaen. Röntgenhoitajien kuvantulkinnan opetusta tullaan lisäämään myös Suomeen tulevaisuudessa. Turun AMK on tarjonnut vuodesta 2020 röntgenhoitajaopiskelijoille opintojaksoa, jonka tavoitteena on röntgenhoitajaopiskelijoiden natiiviröntgenkuvien kuvantulkintaosaamisen kehittäminen.

Röntgenhoitajan kuvantulkinnan osaamisella on monia etuja. Esimerkiksi kipeän olkapään kuvaaminen on usein haasteellista ja epäoptimaalinen asettelu voi hankaloittaa kuvantulkintaa. Jos röntgenhoitaja osaa alustavasti arvioida natiiviröntgenkuvissa näkyvää traumaa, hän pystyy paremmin arvioimaan, ovatko otetut kuvat riittävän hyvälaatuisia ja tarvitaanko lisäprojektioita. Toisaalta kuvantulkintaa osaava röntgenhoitaja pystyy päättelemään, näkyisikö epäoptimaalisessa kuvassa murtuma tai dislokaatio, jos sellainen olisi tapahtunut. Röntgenhoitajan oikeat arviot vähentävät potilaan säderasitusta, nopeuttavat potilaan hoitoa ja parantavat hoidon laatua.

Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä röntgenhoitajien toimenkuvaa, ja sen mahdollista laajentamista kuvailevan lausunnon ja diagnostisen radiologisen lausunnon antamiseen, laajemmin tunnetuksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa röntgenhoitajaopiskelijoiden anatomian ja natiiviröntgenkuvien kuvantulkinnan osaamista. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on valmistaa röntgenhoitajaopiskelijoille oppimistehtäviä ja oppimateriaalia olkapään natiiviröntgenkuvien löydösten kuvailun avuksi. Opinnäytetyönä valmistettiin tietopaketti olkapään alueen tyypillisistä murtumista ja dislokaatioista, olkapään keskeisestä anatomiasta ja röntgenkuvien kuvantulkinnasta. Lisäksi valmistettiin kuvantulkintatehtäviä. Materiaalia testattiin vapaaehtoisilla opiskelijoilla ja testattavien kuvantulkintaosaamisen kehittymistä seurattiin. Opinnäytetyössä havaittiin, että röntgenhoitajaopiskelijoiden kuvantulkintaosaaminen kehittyi ja valitut oppimismenetelmät sopivat kuvantulkinnan opetukseen hyvin.
 
In Finland, radiographers do not yet perform radiographic image interpretations, it is the responsibility of radiologists. In England, radiographers have successfully performed image interpretation since the 80s. In the future, the education for student radiographers in Finland will be expanded to include image interpretation. Since 2020, Turku University of Applied Sciences has offered a course for student radiographers, the aim of which is to develop native X-ray image interpretation skills.

There are many benefits to increasing radiographers’ image interpretation skills. For example, taking an X-ray image of a sore shoulder is often challenging, and suboptimal positioning can complicate image interpretation. If the radiographer could tentatively assess the trauma seen in native X-rays, he or she would be better able to assess whether the images already taken are of a good enough quality and whether additional projections are needed. On the other hand, a radiographer skilled in image interpretation can determine whether a suboptimal image would show a fracture or dislocation if one had occurred. Correct assessments by the radiographer would reduce the patient's radiation exposure, speed up the patient's care, and improve its quality.

The aim of the thesis is to make the job description of radiographers, and its possible extension to radiographic image interpretation, more widely known. The purpose of this work is to improve knowledge of anatomy and native X-ray image interpretation skills of student radiographers; and to prepare learning tasks and study materials for the course “Principles of Clinical image Evaluation”. An information package was prepared. The package included information about the typical fractures and dislocations of the shoulder area, of the central anatomy of the shoulder and relevant vocabulary and terms required to help describe the findings in shoulder radiographs. In addition, image interpretation exercises were prepared. The material was tested, and the learning of the volunteers was measured using a questionnaire. It was found in the thesis that the image interpretation skills of student radiographers improved and the chosen learning methods are well suited for teaching radiographic image interpretation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste