Nuorten taloustaidot
Miesvirta, Meri; Partala, Kia (2021)
Miesvirta, Meri
Partala, Kia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082517138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082517138
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kuuluvaksi laajempaan tutkimushankkeeseen, jossa selvitetään nuorten talousosaamista. Tässä opinnäytetyössä kartoitamme laajemman projektin alkutilanteen nuorten suhtautumisesta rahan käyttöön sekä säästämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme aiheita, jotka mahdollisesti vaikuttavat nuorten käsitykseen rahasta. Työssä pyritään tarkastelemaan asiaa eri näkökulmista ja pohtimaan, voiko esimerkiksi kasvatuksella ja perhesuhteilla olla vaikutuksia nuorten näkemykseen rahan käytöstä sekä säästämisestä.
Teoriaosuudessa käsitellään myös yleisimpiä tapoja käsitellä talousasioita niin kotona kuin oppilaitoksissakin ja miten niistä puhuminen vaikuttaa nuorten ajatusmaailmaan tai jopa tulevaisuuteen. Teoriaosuudessa käytimme aiheen kirjallisuutta, internetlähteitä sekä asiantuntijoiden haastatteluista saatua materiaalia.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka suunnattiin 13-18- vuotiaille nuorille opiskelijoille Turussa sekä lähikunnissa. Suurin osa vastanneista olivat yläkoulu- ikäisiä. Tämän lisäksi tutkimuksen päämäärään pääsemiseksi ja tulosten täydentämiseksi toteutettiin kvalitatiivinen osio haastattelemalla alan ammattilaisia sekä alalla toimivia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme aiheita, jotka mahdollisesti vaikuttavat nuorten käsitykseen rahasta. Työssä pyritään tarkastelemaan asiaa eri näkökulmista ja pohtimaan, voiko esimerkiksi kasvatuksella ja perhesuhteilla olla vaikutuksia nuorten näkemykseen rahan käytöstä sekä säästämisestä.
Teoriaosuudessa käsitellään myös yleisimpiä tapoja käsitellä talousasioita niin kotona kuin oppilaitoksissakin ja miten niistä puhuminen vaikuttaa nuorten ajatusmaailmaan tai jopa tulevaisuuteen. Teoriaosuudessa käytimme aiheen kirjallisuutta, internetlähteitä sekä asiantuntijoiden haastatteluista saatua materiaalia.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka suunnattiin 13-18- vuotiaille nuorille opiskelijoille Turussa sekä lähikunnissa. Suurin osa vastanneista olivat yläkoulu- ikäisiä. Tämän lisäksi tutkimuksen päämäärään pääsemiseksi ja tulosten täydentämiseksi toteutettiin kvalitatiivinen osio haastattelemalla alan ammattilaisia sekä alalla toimivia.