REAK-kouluttajien toimintamenetelmät
Kaunisto, Seppo (2021)
Kaunisto, Seppo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082717205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082717205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Liikenneturvan kouluttamia raskaan liikenteen ennakoivan ajon kouluttajien, eli REAK-kouluttajien eri toimintamenetelmiä. Tutkimuksen toimeksiantajana on Liikenneturva ja tarkoituksena on saada selville, miten kouluttajat toteuttavat REAK-kursseja ja miten se koetaan osana ammattikuljettajien jatkokoulutusta koulutettavien näkökannalta.
Tutkimuksessa on tarkkailtu mitä laki säätää ammattipätevyyskoulutuksesta ja miten sitä voidaan järjestää. Tutkimuksessa paneudutaan jatkokoulutusten osalta vain REAK-kursseihin ja niiden materiaaleihin sekä koulutusmenetelmiin. Tutkimus on tehty kyselytutkimuksena eri koulutuksiin osallistuneilta henkilöiltä. Samalla on myös toteutettu samojen koulutusten seuranta ja sitä kautta saatujen tulosten analysointi.
REAK-kursseja on tällä hetkellä kolmea erilaista: käytännönkoulutusta ajoharjoitteluradalla, lähikoulutusta luokassa ja etäkoulutusta verkossa. Ennakoivan ajon koulutusta voi suorittaa myös ilman kouluttajaa itsenäisesti verkossa, mutta silloin REAK-materiaali ei ole käytössä.
Tämän tutkimuksen perusteella kaikki koulutukset ovat toimivia ja antavat riittävän tietopohjan osallistujalle. Koulutuksissa on kuitenkin käytännön eroja ja kaikki koulutukset eivät ole kaikille mieluisia. Koulutuksen sisältöä voi kehittää entisestään opiskelijalähtöisempään suuntaan.
Tutkimuksessa on tarkkailtu mitä laki säätää ammattipätevyyskoulutuksesta ja miten sitä voidaan järjestää. Tutkimuksessa paneudutaan jatkokoulutusten osalta vain REAK-kursseihin ja niiden materiaaleihin sekä koulutusmenetelmiin. Tutkimus on tehty kyselytutkimuksena eri koulutuksiin osallistuneilta henkilöiltä. Samalla on myös toteutettu samojen koulutusten seuranta ja sitä kautta saatujen tulosten analysointi.
REAK-kursseja on tällä hetkellä kolmea erilaista: käytännönkoulutusta ajoharjoitteluradalla, lähikoulutusta luokassa ja etäkoulutusta verkossa. Ennakoivan ajon koulutusta voi suorittaa myös ilman kouluttajaa itsenäisesti verkossa, mutta silloin REAK-materiaali ei ole käytössä.
Tämän tutkimuksen perusteella kaikki koulutukset ovat toimivia ja antavat riittävän tietopohjan osallistujalle. Koulutuksissa on kuitenkin käytännön eroja ja kaikki koulutukset eivät ole kaikille mieluisia. Koulutuksen sisältöä voi kehittää entisestään opiskelijalähtöisempään suuntaan.