Digipainatuksen kilpailuedut aaltopahvisissa myynninedistämistuotteissa: Yritys X
Torssonen, Laura (2020)
Torssonen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117261
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Suomessa toimivan aaltopahvituotteita valmistavan Yritys X:n digitaalipainotekniikalla tuotettujen myynninedistämismateriaalien tuottamiseen ja analysoitiin painomenetelmän kilpailuetuja. Tarkoituksena oli löytää digitaalisen painotekniikan hyödyt verrattuna perinteiseen painomenetelmään myynninedistämistuotteiden painamisessa ja saada tätä kautta lisää kauppaa uudelle painomenetelmälle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä käytettiin painotestejä tutkittaessa digipainotekniikassa painettuja tuotteita ja verrattiin niitä perinteisellä menetelmällä toteutettuihin painatuksiin. Näitä testimateriaaleja vertailtiin mm. jälkilaskennan ja laadun kannalta. Tavoitteena oli löytää digille optimoitavat työt helpommin ja tunnistaa tuotteet, joiden myyntiä digipainoon on kannattavaa lisätä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin myös digipainon mahdollistamiin menetelmiin, kuten HP Mosaic toiminnon avulla personointiin ja yksilölliseen painamiseen. Case X:n kautta pureuduttiin myös digipainotekniikkaa haastavaan painovärien hajuhaittaan. Sekundääripakkausten hajun testaamiseen ei ole määritelty standardia tai vakiintuneita toimintatapoja. Tavoitteena oli laadun varmistaminen ja hajun analysoimisen kehittäminen. Näillä laadunvarmistustoimenpiteillä pyrittiin löytämään soveltuva prosessi muuten sertifioitujen tuotteiden hajun testaamiselle. Opinnäytetyössä esiteltiin perustellusti parhaiten Case X tapauksen ratkaisua palvelevat tavat. Testauksen toimeenpano ja tulosten analysoiminen jäi pandemian takia opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyössä käytettiin painotestejä tutkittaessa digipainotekniikassa painettuja tuotteita ja verrattiin niitä perinteisellä menetelmällä toteutettuihin painatuksiin. Näitä testimateriaaleja vertailtiin mm. jälkilaskennan ja laadun kannalta. Tavoitteena oli löytää digille optimoitavat työt helpommin ja tunnistaa tuotteet, joiden myyntiä digipainoon on kannattavaa lisätä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin myös digipainon mahdollistamiin menetelmiin, kuten HP Mosaic toiminnon avulla personointiin ja yksilölliseen painamiseen. Case X:n kautta pureuduttiin myös digipainotekniikkaa haastavaan painovärien hajuhaittaan. Sekundääripakkausten hajun testaamiseen ei ole määritelty standardia tai vakiintuneita toimintatapoja. Tavoitteena oli laadun varmistaminen ja hajun analysoimisen kehittäminen. Näillä laadunvarmistustoimenpiteillä pyrittiin löytämään soveltuva prosessi muuten sertifioitujen tuotteiden hajun testaamiselle. Opinnäytetyössä esiteltiin perustellusti parhaiten Case X tapauksen ratkaisua palvelevat tavat. Testauksen toimeenpano ja tulosten analysoiminen jäi pandemian takia opinnäytetyön ulkopuolelle.