Sisältöstrategia Fennian työturvallisuuspalveluihin
Helve-Tuomainen, Sanna (2021)
Helve-Tuomainen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Fennian Työturvallisuuspalveluille sisältöstrategia, joka vastasi tutkimuskysymykseen ”Millainen sisältöstrategia tuot-taa hyötyä Fennian Työturvallisuuspalvelun asiakkaille”. Tutkimusongelmaa selvitettiin seuraavien kysymysten kautta: missä viestinnän kanavissa pitäisi viestiä, millaista sisältöä Fennian omassa mediassa pitäisi julkaista sekä miten viestinnän tuloksia pitäisi mitata. Opinnäytetyöstä on rajattu ulos strategia-työn toteuttaminen ja reflektointi.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jonka keskiössä oli Fennian työturvallisuuspalveluiden ulkoinen viestintä. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen palvelukysely sekä tuotettiin työpajamenetelmällä sisältöstrategian raamit palvelukyselyn tuloksiin pohjaten.
Tutkimus toteutettiin helmi-kesäkuussa 2021. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, mitä kanavia Fennian asiakas seuraa ja kuinka tyytyväisiä he tällä hetkellä ovat työturvallisuuspalveluihin. Kartoituskyselyn vastausten perusteella selvisi pääkanavat sisältöstrategiaan sekä se, mihin käyttöön asiakkaat käyt-tävät työturvallisuussisältöä.
Sisältöstrategian avulla sisällöntuotannosta tulee suunnitelmallista ja viestintä tukee myös yrityksen liiketoimintatavoitteita. Opinnäytetyön lopputuloksena tuli toimeksiantajalle sisältöstrategia. Tuotettu sisältöstrategia ottaa kantaa kohderyhmiin ja asiakaspersooniin, kanaviin, ydintarinaan ja sisältötyyppeihin. Sisältöstrategia kuvaa viestintään osallistuvien toimijoiden roolit sekä kuvaa tavoitteet ja mittarit viestinnälle ottaen kantaa myös sisältöjen sävyyn. Tuotettua sisältöstrategiaa ei julkaista.
Tulevaisuuden kehitysehdotuksena todetaan, että sisältöstrategian onnistumista mitataan uudelleen vuoden päästä kesällä 2022, tuotetaan kävijätutkimus fennia.fi/tyoturvallisuus-sivustolle sekä tehdään uusi laajempi asiakastyytyväisyyskysely työturvallisuuden viestinnästä Fennian työtapaturmavakuutusasiakkaille.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jonka keskiössä oli Fennian työturvallisuuspalveluiden ulkoinen viestintä. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen palvelukysely sekä tuotettiin työpajamenetelmällä sisältöstrategian raamit palvelukyselyn tuloksiin pohjaten.
Tutkimus toteutettiin helmi-kesäkuussa 2021. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, mitä kanavia Fennian asiakas seuraa ja kuinka tyytyväisiä he tällä hetkellä ovat työturvallisuuspalveluihin. Kartoituskyselyn vastausten perusteella selvisi pääkanavat sisältöstrategiaan sekä se, mihin käyttöön asiakkaat käyt-tävät työturvallisuussisältöä.
Sisältöstrategian avulla sisällöntuotannosta tulee suunnitelmallista ja viestintä tukee myös yrityksen liiketoimintatavoitteita. Opinnäytetyön lopputuloksena tuli toimeksiantajalle sisältöstrategia. Tuotettu sisältöstrategia ottaa kantaa kohderyhmiin ja asiakaspersooniin, kanaviin, ydintarinaan ja sisältötyyppeihin. Sisältöstrategia kuvaa viestintään osallistuvien toimijoiden roolit sekä kuvaa tavoitteet ja mittarit viestinnälle ottaen kantaa myös sisältöjen sävyyn. Tuotettua sisältöstrategiaa ei julkaista.
Tulevaisuuden kehitysehdotuksena todetaan, että sisältöstrategian onnistumista mitataan uudelleen vuoden päästä kesällä 2022, tuotetaan kävijätutkimus fennia.fi/tyoturvallisuus-sivustolle sekä tehdään uusi laajempi asiakastyytyväisyyskysely työturvallisuuden viestinnästä Fennian työtapaturmavakuutusasiakkaille.