Söörmarkun koulun vanhempain-yhdistyksen markkinoinnin ja viestinnän päivittäminen nykyaikaan
Saustamo, Anu (2021)
Saustamo, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083017245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083017245
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan kohderyhmän markkinointia ja näkyvyyttä. Tutkimuksen ideana oli kerätä tietoa siitä, miten toimivaa tai toimimatonta toimeksiantajan markkinointi, viestintä ja näkyvyys yleensä ovat ja mikä on näiden osalta lähtötilanne. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka jaettiin linkkinä suoraan kohderyhmän saatavaksi. Kyselyn vastaukset ovat suurimmaksi osin määrällisesti tulkittavissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa tarvittavia toimenpiteitä, joilla voidaan toimeksiantajana toimineen Söörmarkun koulun vanhempainyhdistyksen markkinointia parantaa. Työ keskittyi suurimmaksi osin yhdistyksen viestintään ja näkyvyyteen. Tutkimuskysymykset itsessään tarjosivat jo erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi viestintää ajatellen. Näitä keinoja perusteltiin tuloksilla ja eri lähteistä saaduilla teoriapohjilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella toimeksiantajalle tehtiin uusi Facebook-tili luomaan näkyvyyttä ja parantamaan tunnettuutta. Tämän lisäksi yhdistykselle tehtiin uusi verkkosivupohja, sekä päivitettiin yhdistyksen tietoja ajantasaisiksi. Näiden lisäksi yhdistyksen henkilöille annettiin suullisesti ohjeistuksia siitä, miten jatkossa kannattaisi toimia, jotta tuloksia syntyisi jatkossakin ja yhdistyksen tärkeä työ jatkuisi tulevaisuudessakin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa tarvittavia toimenpiteitä, joilla voidaan toimeksiantajana toimineen Söörmarkun koulun vanhempainyhdistyksen markkinointia parantaa. Työ keskittyi suurimmaksi osin yhdistyksen viestintään ja näkyvyyteen. Tutkimuskysymykset itsessään tarjosivat jo erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi viestintää ajatellen. Näitä keinoja perusteltiin tuloksilla ja eri lähteistä saaduilla teoriapohjilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella toimeksiantajalle tehtiin uusi Facebook-tili luomaan näkyvyyttä ja parantamaan tunnettuutta. Tämän lisäksi yhdistykselle tehtiin uusi verkkosivupohja, sekä päivitettiin yhdistyksen tietoja ajantasaisiksi. Näiden lisäksi yhdistyksen henkilöille annettiin suullisesti ohjeistuksia siitä, miten jatkossa kannattaisi toimia, jotta tuloksia syntyisi jatkossakin ja yhdistyksen tärkeä työ jatkuisi tulevaisuudessakin.