Pienyrityksen digimarkkinoinnin käynnistys : case Insinööritoimisto Träsk Oy
Träsk, Mari (2021)
Träsk, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117266
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Insinööritoimisto Träsk Oy:lle digitaalisen markkinoinnin käynnistämiseksi. Digitaalisella markkinoinnilla tavoiteltiin kustannustehokkuutta uusasiakashankintaan, prospektien tavoittamista sekä yrityksen tunnettuuden parantamista.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, digimarkkinoinnin käynnistämisestä sekä digikampanjan analyysistä. Teoriaosuus pitää sisällään nykyaikaisen digimarkkinoinnin hyödyt, alkumetreillä huomioitavat seikat, haasteet sekä pohjatyöhön tarvittavat tiedot. Teoriaosuudessa käsitellään aihealueita, jotka ovat pienen yrityksen kannalta oleellisia. Kehittämisprojektin perustaksi yritykselle tehtiin kotisivut. Opinnäytetyön ohessa toteutetun digimarkkinoinnin kampanjan kanssa samaan aikaan valmistui markkinoitavaksi kaksi kohdetta, joiden myynnin yhteydessä päästiin testaamaan digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta.
Digimarkkinointikampanjan seuranta oli suhteellisen lyhytaikainen, mutta jo sinä aikana hyödyt olivat selkeät. Google Ads-mainos tavoitti prospekteja, ja yritys sai tavoiteltua näkyvyyttä. Yrityksen saavutettavuus myös parani huomattavasti. Digimarkkinoinnin myötä myyntikohteet saatiin myytyä kahden viikon sisällä. Ads-kampanja toi myös esille ennakoimattoman kysynnän yrityksen palveluista, joiden markkinointiin panostetaan jatkossa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, digimarkkinoinnin käynnistämisestä sekä digikampanjan analyysistä. Teoriaosuus pitää sisällään nykyaikaisen digimarkkinoinnin hyödyt, alkumetreillä huomioitavat seikat, haasteet sekä pohjatyöhön tarvittavat tiedot. Teoriaosuudessa käsitellään aihealueita, jotka ovat pienen yrityksen kannalta oleellisia. Kehittämisprojektin perustaksi yritykselle tehtiin kotisivut. Opinnäytetyön ohessa toteutetun digimarkkinoinnin kampanjan kanssa samaan aikaan valmistui markkinoitavaksi kaksi kohdetta, joiden myynnin yhteydessä päästiin testaamaan digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta.
Digimarkkinointikampanjan seuranta oli suhteellisen lyhytaikainen, mutta jo sinä aikana hyödyt olivat selkeät. Google Ads-mainos tavoitti prospekteja, ja yritys sai tavoiteltua näkyvyyttä. Yrityksen saavutettavuus myös parani huomattavasti. Digimarkkinoinnin myötä myyntikohteet saatiin myytyä kahden viikon sisällä. Ads-kampanja toi myös esille ennakoimattoman kysynnän yrityksen palveluista, joiden markkinointiin panostetaan jatkossa.
