Terveyskeskussairaalan palvelulupauksen tavoitteena potilaiden hyvä hoito
Pohjamies, Terhi; Berg, Petra (2021)
Pohjamies, Terhi
Berg, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217398
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona eteläsuomalaiselle terveyskeskussairaalan akuutti- ja kuntoutusosastoille. Organisaatio on tehnyt palvelulupauksen potilaille ja opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla, miten terveyskeskussairaalan potilaat näillä osastoilla kokivat saamansa hoidon ja toteutuiko palvelulupauksessa olevat asiat heidän näkökulmastaan hoitojakson aikana. Tavoitteena oli saada tietoa hoidon laadusta ja saatua tietoa voidaan hyödyntää palveluiden parantamiseen ja henkilökunnan ammattitaidon kehittämiseen.
Potilaat saivat kyselylomakkeen täytettäväkseen lähellä kotiutumisajankohtaa, jolloin heillä oli kokemus hoidosta ja sen laadusta. Kyselyyn vastasi yhteensä 37 potilasta kahdelta eri osastolta. Kyselyllä kerätty aineisto analysoitiin laskemalla jokaisen kysymyksen vastaukset erikseen, eli kyllä ja ei vastaukset. Analysoimme myös avoimet vastaukset ja esitimme työssämme niitä suorina lainauksina. Tuloksista koottiin selvitys, joka annettiin tilaajalle.
Tuloksista kävi ilmi, että potilaiden kokemukset terveyskeskussairaalan hoidon laadusta ovat positiiviset. Hoito on ystävällistä ja yksilöllistä, kuitenkin tuloksista tuli esiin, että omatoimisuuden tukemista tulisi olla enemmän. Työmme tilaajalla on mahdollisuus käyttää kyselyn tuloksia hoidon laadun mahdollisessa parantamisessa. Tutkimuksen avulla voitiin selvittää, miten potilaat kokivat hoidon osastoilla ja näin organisaatio voi kehittää omaa toimintaa potilaan hyvän hoidon turvaamiseksi. Opinnäytetyömme tilaajana oli eteläsuomalainen terveyskeskussairaala.
Potilaat saivat kyselylomakkeen täytettäväkseen lähellä kotiutumisajankohtaa, jolloin heillä oli kokemus hoidosta ja sen laadusta. Kyselyyn vastasi yhteensä 37 potilasta kahdelta eri osastolta. Kyselyllä kerätty aineisto analysoitiin laskemalla jokaisen kysymyksen vastaukset erikseen, eli kyllä ja ei vastaukset. Analysoimme myös avoimet vastaukset ja esitimme työssämme niitä suorina lainauksina. Tuloksista koottiin selvitys, joka annettiin tilaajalle.
Tuloksista kävi ilmi, että potilaiden kokemukset terveyskeskussairaalan hoidon laadusta ovat positiiviset. Hoito on ystävällistä ja yksilöllistä, kuitenkin tuloksista tuli esiin, että omatoimisuuden tukemista tulisi olla enemmän. Työmme tilaajalla on mahdollisuus käyttää kyselyn tuloksia hoidon laadun mahdollisessa parantamisessa. Tutkimuksen avulla voitiin selvittää, miten potilaat kokivat hoidon osastoilla ja näin organisaatio voi kehittää omaa toimintaa potilaan hyvän hoidon turvaamiseksi. Opinnäytetyömme tilaajana oli eteläsuomalainen terveyskeskussairaala.