Tiedonsiirtoväylä sähköajoneuvoon
Povelainen, Jukka (2021)
Povelainen, Jukka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217391
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja rakentaa ajoneuvokäyttöön tiedonsiirtoväylä ja ajotietokone. Ajoneuvona oli sähkömopo, josta mitattiin erilaisia järjestelmän toimintaan liittyviä tietoja, jotka esitettiin erillisessä näytössä ajoneuvon kuljettajalle.
Aluksi perehdyttiin aiheeseen liittyvään teoriaan. Teoria sisältää fysiikan ilmiöt erilaisten mittaus- ja tiedonsiirtotekniikoiden taustalla. Muutamia väyläyhteyskäytäntöjä vertailtiin keskenään ja niistä valittiin tähän projektiin sopivin. Työssä sivuttiin hieman myös sitä, minkälaisia ominaisuuksia tulevaisuuden laitteistot tulevat tarvitsemaan.
Laitteiston vaatimukset määriteltiin ja valittiin sopivat komponentit tarvittavien vaatimusten täyttymiseksi. Tiedonsiirron alttius ulkoapäin tuleville häiriöille otettiin huomioon laitteiston osien valinnassa. Seuraavaksi suunniteltiin laitteiston kokoonpano ja ohjelmisto. Ohjelmiston suunnittelussa pyrittiin yksinkertaisuuteen ja mahdollisimman varmaan toimintaan. Lopuksi rakennettiin järjestelmä ja testattiin järjestelmän toiminta.
Työn lopputuloksena oli toimiva kolmen laitteen välinen tiedonsiirtoväylä. Laitteisto toimi suunnitellusti. Projekti onnistui kohtuullisen hyvin, ilman suurempia vastoinkäymisiä. Järjestelmää voisi jatkossa vielä kehittää parantamalla häiriönsuojausta ja näyttämällä näytössä erilaisia laskennallisia arvoja, kuten vaikkapa jäljellä oleva ajomatka.
Aluksi perehdyttiin aiheeseen liittyvään teoriaan. Teoria sisältää fysiikan ilmiöt erilaisten mittaus- ja tiedonsiirtotekniikoiden taustalla. Muutamia väyläyhteyskäytäntöjä vertailtiin keskenään ja niistä valittiin tähän projektiin sopivin. Työssä sivuttiin hieman myös sitä, minkälaisia ominaisuuksia tulevaisuuden laitteistot tulevat tarvitsemaan.
Laitteiston vaatimukset määriteltiin ja valittiin sopivat komponentit tarvittavien vaatimusten täyttymiseksi. Tiedonsiirron alttius ulkoapäin tuleville häiriöille otettiin huomioon laitteiston osien valinnassa. Seuraavaksi suunniteltiin laitteiston kokoonpano ja ohjelmisto. Ohjelmiston suunnittelussa pyrittiin yksinkertaisuuteen ja mahdollisimman varmaan toimintaan. Lopuksi rakennettiin järjestelmä ja testattiin järjestelmän toiminta.
Työn lopputuloksena oli toimiva kolmen laitteen välinen tiedonsiirtoväylä. Laitteisto toimi suunnitellusti. Projekti onnistui kohtuullisen hyvin, ilman suurempia vastoinkäymisiä. Järjestelmää voisi jatkossa vielä kehittää parantamalla häiriönsuojausta ja näyttämällä näytössä erilaisia laskennallisia arvoja, kuten vaikkapa jäljellä oleva ajomatka.