SFS-EN ISO 9001:2015 -laatukäsikirjan luonti sähköalan yritykselle
Leivonen, Ville (2021)
Leivonen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli AB-Marinel Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laatukäsikirja, joka noudattaa SFS-EN ISO 9001:2015 -standardia. Tarkoitus on, että yritys voi käyttää laatukäsikirjaa pohjana luodakseen standardit täyttävän laadunhallintajärjestelmän. Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla standardin vaatimuksiin ja vertaamalla niitä yrityksen toimintaan. Apuna käytettiin yrityksen henkilöstön haastatteluja ja opinnäytetyön tekijän henkilökohtaista kokemusta, yrityksen työntekijänä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua kohdeyritykselle standardia noudattava laatukäsikirja. Yritys voi hyödyntää käsikirjaa luodakseen toiminalleen laadunhallintajärjestelmän. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys voi kehittää laatuun liittyviä asioita ja parantaa asiakaskeskeisyyttä. Yritys voi myöhemmin hakea sertifikaattia laadunhallintajärjestelmälleen. Opinnäytetyö keskittyi kuitenkin vain laatukäsikirjan luomiseen. Salassa pidettävien tietojen takia laatukäsikirjaa ei julkaista tämän opinnäytetyön yhteydessä. Laatukäsikirjan sisällysluettelo näkyy liitteissä.
Opinnäytetyön perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että laatukäsikirja on toimiva työkalu laadunhallintajärjestelmän luomiseen. Standardi ei vaadi laatukäsikirjaa. Se vaatii kuitenkin dokumentoidun tiedon ylläpitämistä, joten laatukäsikirja on toimiva tapa ylläpitää tieto hallitussa muodossa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua kohdeyritykselle standardia noudattava laatukäsikirja. Yritys voi hyödyntää käsikirjaa luodakseen toiminalleen laadunhallintajärjestelmän. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys voi kehittää laatuun liittyviä asioita ja parantaa asiakaskeskeisyyttä. Yritys voi myöhemmin hakea sertifikaattia laadunhallintajärjestelmälleen. Opinnäytetyö keskittyi kuitenkin vain laatukäsikirjan luomiseen. Salassa pidettävien tietojen takia laatukäsikirjaa ei julkaista tämän opinnäytetyön yhteydessä. Laatukäsikirjan sisällysluettelo näkyy liitteissä.
Opinnäytetyön perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että laatukäsikirja on toimiva työkalu laadunhallintajärjestelmän luomiseen. Standardi ei vaadi laatukäsikirjaa. Se vaatii kuitenkin dokumentoidun tiedon ylläpitämistä, joten laatukäsikirja on toimiva tapa ylläpitää tieto hallitussa muodossa.