TAMKin kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden osallisuutta lisäävän vapaa-ajan toiminnan suunnittelu sosiaalipedagogiikkaa hyödyntäen
Jarva, Kuu-Katriina (2021)
Jarva, Kuu-Katriina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, onko opiskelijoilla tarvetta tai mielenkiintoa osallisuutta lisäävään vapaa-ajan toimintaan ja mitä tuo toiminta voisi olla. Teoreettinen viitekehys tuli sosiaalipedagogiikasta, ja sen arvopohjaa hyödynnettiin vapaa-ajan toiminnan suunnittelussa. Toimintaehdotuksilla tuetaan osallisuutta lisäämällä opiskelijoiden sopeutumista niin ympäröiviin korkeakouluyhteisöihin, suomalaiseen kulttuuriin kuin yhteiskuntaan.
Aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 48 opiskelijaa. Kysely oli kvantitatiivinen, mutta se sisälsi myös kvalitatiivisen kohdan. Tulokset kertoivat, että 50 prosentilla vastanneista oli Suomessa heitä arjessa tukeva yhteisö. Vastanneista miehistä 40 prosentilla oli yhteisö ja naisista 53 prosentilla. 90 prosenttia kaikista vastaajista oli kiinnostunut koulun järjestämästä osallisuutta lisäävästä vapaaajan toiminnasta.
Kyselyssä eniten kannatusta osallisuutta lisäävänä vapaa-ajan toimintana keräsivät kansainvälisille opiskelijoille tarkoitettu luontoryhmä, leiri ja ruoanlaittoryhmä. Kyselyn kvalitatiivisessa osassa opiskelijoita pyydettiin kirjaamaan omia toiveitaan toiminnan suhteen. Opiskelijoiden ehdotuksia olivat taiji ja meditaatio. Opinnäytetyön vastauksista kävi ilmi, että kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla on tarve heidän osallisuuttaan lisäävälle toiminnalle.
Opinnäytetyö sisältää myös korkeakoulun sisäisen kansainvälistymisen mallin, jotta alati kasvava kansainvälisyys ja sen tuoma potentiaali voitaisiin hyödyntää TAMKissa paremmin opiskelijoiden keskinäistä yhteisöllisyyttä kehittäen.
Aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 48 opiskelijaa. Kysely oli kvantitatiivinen, mutta se sisälsi myös kvalitatiivisen kohdan. Tulokset kertoivat, että 50 prosentilla vastanneista oli Suomessa heitä arjessa tukeva yhteisö. Vastanneista miehistä 40 prosentilla oli yhteisö ja naisista 53 prosentilla. 90 prosenttia kaikista vastaajista oli kiinnostunut koulun järjestämästä osallisuutta lisäävästä vapaaajan toiminnasta.
Kyselyssä eniten kannatusta osallisuutta lisäävänä vapaa-ajan toimintana keräsivät kansainvälisille opiskelijoille tarkoitettu luontoryhmä, leiri ja ruoanlaittoryhmä. Kyselyn kvalitatiivisessa osassa opiskelijoita pyydettiin kirjaamaan omia toiveitaan toiminnan suhteen. Opiskelijoiden ehdotuksia olivat taiji ja meditaatio. Opinnäytetyön vastauksista kävi ilmi, että kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla on tarve heidän osallisuuttaan lisäävälle toiminnalle.
Opinnäytetyö sisältää myös korkeakoulun sisäisen kansainvälistymisen mallin, jotta alati kasvava kansainvälisyys ja sen tuoma potentiaali voitaisiin hyödyntää TAMKissa paremmin opiskelijoiden keskinäistä yhteisöllisyyttä kehittäen.
