Pk-yrityksen strategisen johtamisen kehittäminen
Silvola, Petteri (2021)
Silvola, Petteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317419
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena ja tutkimusongelmana oli selvittää neljä henkilöä työllistävän toimeksiantajayrityksen strategisen johtamisen nykytila sekä päivittää yritykselle uusi strategia, missio, visio ja arvot. Tutkimuksen osaongelmina kartoitettiin lisäksi mitkä johtamiseen liittyvät asiat ja toimintamallit olivat toimivia ja mitä yleisiä johtamiseen liittyviä asioita ja toimintamalleja kannattaa muuttaa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin strategisen johtamisen keskeisiä kansainvälisiä ja kotimaisia teoksia sekä tarkasteltiin niiden teorioita pk-yrityksen strategisen kehittämisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisten kvalitatiivisten syvähaastatteluiden ja kvantitatiivisen kyselytutkimusmenetelmän yhdistelmää kohdistaen tutkimus toimeksiantajan johtohenkilöihin ja työntekijöihin. Lisäksi haettiin tutkimusongelmiin ratkaisuja opinnäytetyöntekijän ja toimeksiantajayrityksen henkilöstön yhteistyönä, ryhmätyöskentelyyn soveltuvia kehitysmenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustuloksien avulla laadittiin toimeksiantajayritykselle tavoitteen mukaisesti uusi strategia, missio, visio ja arvot sekä kartoitettiin strategisen johtamisen vahvuudet ja heikkoudet kehitysehdotuksineen. Toimeksiantajayrityksen suurimmaksi haasteeksi havaittiin myynnin, markkinoinnin ja asiakkuuden-hallinnan kokonaisvaltaiset puutteet, joihin löydettiin konkreettisia käytännön kehittämisehdotuksia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin strategisen johtamisen keskeisiä kansainvälisiä ja kotimaisia teoksia sekä tarkasteltiin niiden teorioita pk-yrityksen strategisen kehittämisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisten kvalitatiivisten syvähaastatteluiden ja kvantitatiivisen kyselytutkimusmenetelmän yhdistelmää kohdistaen tutkimus toimeksiantajan johtohenkilöihin ja työntekijöihin. Lisäksi haettiin tutkimusongelmiin ratkaisuja opinnäytetyöntekijän ja toimeksiantajayrityksen henkilöstön yhteistyönä, ryhmätyöskentelyyn soveltuvia kehitysmenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustuloksien avulla laadittiin toimeksiantajayritykselle tavoitteen mukaisesti uusi strategia, missio, visio ja arvot sekä kartoitettiin strategisen johtamisen vahvuudet ja heikkoudet kehitysehdotuksineen. Toimeksiantajayrityksen suurimmaksi haasteeksi havaittiin myynnin, markkinoinnin ja asiakkuuden-hallinnan kokonaisvaltaiset puutteet, joihin löydettiin konkreettisia käytännön kehittämisehdotuksia.