Varhaiskasvatuksen sosionomin työn mahdollisuudet osana päiväkodin uutta henkilöstörakennetta
Smolander, Minttu (2021)
Smolander, Minttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417428
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen sosionomi on uusi tehtävänimike varhaiskasvatuksessa, ja työnkuva on vasta muotoutumassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ja näkemystä varhaiskasvatuksen sosionomin työstä päiväkodissa tunnistaen ja selkiyttäen varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista. Tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan muotoutumisesta selvittäen, miten sosionomiopiskelijat kokivat varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen merkityksen osana moniammatillista tiimiä. Tutkimusaineiston tuottaneet sosionomiopiskelijat olivat mukana Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen kaupungin suunnittelemassa Lähihoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi -koulutuksessa. Koulutus käynnistyi Tampereen kaupungin toteuttaman, uuden varhaiskasvatuslain mukaisen henkilöstörakenteen pilotoinnin aikana. Opinnäytetyössä kartoitettiin sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan muodostumiseen liittyvistä uhkista ja osaamisen mahdollisuuksista päiväkotityössä. Tutkimusote oli laadullinen, ja siinä hyödynnettiin sosionomiopiskelijoiden tuottamaa tulevaisuuden muistelu -ennakointidialogia.
Tuloksista kävi ilmi, että sosionomiopiskelijat näkevät varhaiskasvatuksen sosionomin mahdollistavan päiväkotityössä tiiviin perheiden kanssa tehtävän työn, palveluohjauksen, verkosto- ja yhteistyön kehittymisen, sosiaalisen osaamisen lisääntymisen, osallisuuden vahvistamisen sekä arvotyöskentelyn. Haasteina ja uhkina sosionomiopiskelijat kokivat suunnitteluajan puuttumisen, työyhteisön epätasa-arvon, epäselvän työnkuvan ja sosionomin osaamisen näkymättömyyden. Lisäksi uhkana koettiin päiväkodin työyhteisön ja sosionomiopiskelijoiden erilaiset odotukset sekä tiedon ja kokemuksen vähäisyys va-rahaiskasvatuksen sosionomin osaamista kohtaan. Moniammatillisen tiimin kannalta varhaiskasvatuksen sosionomin merkitys nähtiin vahvan tiimin rakentajana, jolla on oma erityisosaamisensa.
Työn perusteella voidaan päätellä varhaiskasvatuksen sosionomin tuovan päiväkotiin tarvittavaa laaja-alaista osaamista täydentämään varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista osaamista. Lapsen edun toteutuminen nähtiin koko tiimin yhteisenä asiana.
Tuloksista kävi ilmi, että sosionomiopiskelijat näkevät varhaiskasvatuksen sosionomin mahdollistavan päiväkotityössä tiiviin perheiden kanssa tehtävän työn, palveluohjauksen, verkosto- ja yhteistyön kehittymisen, sosiaalisen osaamisen lisääntymisen, osallisuuden vahvistamisen sekä arvotyöskentelyn. Haasteina ja uhkina sosionomiopiskelijat kokivat suunnitteluajan puuttumisen, työyhteisön epätasa-arvon, epäselvän työnkuvan ja sosionomin osaamisen näkymättömyyden. Lisäksi uhkana koettiin päiväkodin työyhteisön ja sosionomiopiskelijoiden erilaiset odotukset sekä tiedon ja kokemuksen vähäisyys va-rahaiskasvatuksen sosionomin osaamista kohtaan. Moniammatillisen tiimin kannalta varhaiskasvatuksen sosionomin merkitys nähtiin vahvan tiimin rakentajana, jolla on oma erityisosaamisensa.
Työn perusteella voidaan päätellä varhaiskasvatuksen sosionomin tuovan päiväkotiin tarvittavaa laaja-alaista osaamista täydentämään varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista osaamista. Lapsen edun toteutuminen nähtiin koko tiimin yhteisenä asiana.