Organisaatioresilienssi kriiseistä selviytymisen sisäisenä voimavarana: Case Scandicin kaupallinen osasto
Eloranta, Ranja (2021)
Eloranta, Ranja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090117360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090117360
Tiivistelmä
Pitkittyneen koronapandemian vuoksi matkailualaa kohtasi vuonna 2020 ennennäkemätön kriisi ja liiketoimintaympäristön muutos. Kriisistä selvitäkseen yritysten toimintamalleja piti arvioida uudelleen ja etsiä keinot toiminnan jatkamiselle. Yrityksiltä vaadittiin joustavuutta, ketteryyttä ja muutosvalmiutta, eli resilienssiä.
Uudenlaisesta kriisitilanteesta syntyi tarve selvittää Scandicin kaupallisen osaston resilienssin taso ja millaisena se konkretisoituu. Aihetta peilattiin kahden osastoon voimakkaasti vaikuttaneen tapahtuman, Restel-integraation ja koronapandemian kautta. Näiden kahden hyvin erilaisen kriisiajan myötä haettiin ymmärrystä niistä toiminnallisuutta vahvistavista ominaisuuksista, jotka ovat resilienssin ja osaston tulevaisuuden kannalta merkityksellisiä. Lisäksi aihetta lähestyttiin aiempien tutkimusten kautta ja niistä rakentui opinnäytetyön teoreettinen viitekehys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin pääasiassa abduktiivisella sisällönanalyysillä, mutta aineiston syvällisemmän ymmärryksen varmistamiseksi siinä hyödyn-nettiin myös hermeneuttisen analyysin piirteitä.
Tutkimustulokset muodostivat kokonaiskuvan kohdeorganisaation resilienssin nykytilasta ja siihen vaikuttavista ominaisuuksista. Tulokset antoivat toimeksiantajalle mahdollisuuksia organisaatioresilienssin kehittämiseen. Tulevaisuuden turvaamisen kannalta oli olennaista tunnistaa myös resilienssin vahvistamista edellyttävät toiminnot. Resilienssi on ominaisuutena hyvin kontekstisidonnainen, mutta tietyt, erityisesti teoreettisessa viitekehyksessä esiin nousseet lainalaisuudet, ovat yleistettävissä laajemminkin.
Uudenlaisesta kriisitilanteesta syntyi tarve selvittää Scandicin kaupallisen osaston resilienssin taso ja millaisena se konkretisoituu. Aihetta peilattiin kahden osastoon voimakkaasti vaikuttaneen tapahtuman, Restel-integraation ja koronapandemian kautta. Näiden kahden hyvin erilaisen kriisiajan myötä haettiin ymmärrystä niistä toiminnallisuutta vahvistavista ominaisuuksista, jotka ovat resilienssin ja osaston tulevaisuuden kannalta merkityksellisiä. Lisäksi aihetta lähestyttiin aiempien tutkimusten kautta ja niistä rakentui opinnäytetyön teoreettinen viitekehys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin pääasiassa abduktiivisella sisällönanalyysillä, mutta aineiston syvällisemmän ymmärryksen varmistamiseksi siinä hyödyn-nettiin myös hermeneuttisen analyysin piirteitä.
Tutkimustulokset muodostivat kokonaiskuvan kohdeorganisaation resilienssin nykytilasta ja siihen vaikuttavista ominaisuuksista. Tulokset antoivat toimeksiantajalle mahdollisuuksia organisaatioresilienssin kehittämiseen. Tulevaisuuden turvaamisen kannalta oli olennaista tunnistaa myös resilienssin vahvistamista edellyttävät toiminnot. Resilienssi on ominaisuutena hyvin kontekstisidonnainen, mutta tietyt, erityisesti teoreettisessa viitekehyksessä esiin nousseet lainalaisuudet, ovat yleistettävissä laajemminkin.