Tekstiilien kiertotalous
Pitsinki, Mia (2021)
Pitsinki, Mia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada vaatteiden ja tekstiilien kiertotaloudelle näkyvyyttä. Työssä tutkittiin kyselytutkimukseen osallistuneiden yritysten tapaa harjoittaa kiertotaloutta sekä näkemyksiä, joita tekstiilien ja vaatteiden kiertotalous herättää yritysten edustajissa. Työn toimeksiantaja oli Turun ammattikorkeakoulu, ja se toteutettiin osana Telaketju-verkostoa.
Globaalin vaate- ja tekstiiliteollisuuden eettiset, sosiaaliset ja ekologiset haasteet ovat esillä yhä enemmän julkisissa keskusteluissa. Lisääntyvä tietoisuus luo painetta toimia yhä kestävämmällä tavalla. Systemaattisesti toimivan kiertotalouden avulla voidaan saavuttaa positiivisia vaikutuksia niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisestikin.
Kiertotaloutta toteutetaan nyt jo vaate- ja tekstiilialalla, ja uusia liiketoimintamalleja syntyy jatkuvasti, jos tuki-instrumentit saadaan kiertotaloutta tukevaksi, uusia yrityksiä syntyisi lisää. Kuluttajat ovat kiinnostuneita kiertotalouden mukaisista liiketoimintamalleista, ja kehityssuunta on oikea. Omistamisen sijaan kuluttajat suosivat yhä enemmän palveluja ja muita kiertotaloutta tukevaa yritystoimintaa. Tietoisuutta lisäämällä voidaan saavuttaa suurempi kuluttajakäyttäytymisen muutos.
Globaalin vaate- ja tekstiiliteollisuuden eettiset, sosiaaliset ja ekologiset haasteet ovat esillä yhä enemmän julkisissa keskusteluissa. Lisääntyvä tietoisuus luo painetta toimia yhä kestävämmällä tavalla. Systemaattisesti toimivan kiertotalouden avulla voidaan saavuttaa positiivisia vaikutuksia niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisestikin.
Kiertotaloutta toteutetaan nyt jo vaate- ja tekstiilialalla, ja uusia liiketoimintamalleja syntyy jatkuvasti, jos tuki-instrumentit saadaan kiertotaloutta tukevaksi, uusia yrityksiä syntyisi lisää. Kuluttajat ovat kiinnostuneita kiertotalouden mukaisista liiketoimintamalleista, ja kehityssuunta on oikea. Omistamisen sijaan kuluttajat suosivat yhä enemmän palveluja ja muita kiertotaloutta tukevaa yritystoimintaa. Tietoisuutta lisäämällä voidaan saavuttaa suurempi kuluttajakäyttäytymisen muutos.