Oppimisympäristöt leikin tukena varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä
Laine, Niina (2021)
Laine, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat leikin Janakkalan kunnan päiväkodeissa 1–5- vuotiaiden ryhmissä, minkälainen on hyvä leikin fyysinen oppimisympäristö työntekijöiden näkökulmasta sekä minkälaisena varhaiskasvatuksen työntekijöiden rooli nähdään lasten leikeissä. Tavoitteena oli myös pohtia, ovatko kunnan päiväkotien fyysiset oppimisympäristöt leikkiin kutsuvia ja mahdollistavatko ne erilaiset leikit. Työelämäyhteytenä oli Janakkalan varhaiskasvatuksen kunnalliset päiväkodit. Tutkimus toimii jatkona kunnan aikaisemmalle leikkikoulutusprosessille.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, päiväkotia varhaiskasvatusmuotona, leikin kehitystä 1–5- vuotiailla lapsilla, leikkiä ja fyysisiä oppimisympäristöjä sekä leikin ohjausta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yksitoista kasvattajatiimiä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan Janakkalan kunnan varhaiskasvatuksen työntekijät pitivät leikkiä tärkeänä osana varhaiskasvatusta sekä tiedostivat leikin merkityksen lapsen kehitykselle. He kokivat leikin myös mielekkäänä tapana oppia uusia asioita. Leikin fyysisissä oppimisympäristöissä varhaiskasvatuksen työntekijät arvostivat avointa ja monipuolista ympäristöä, jossa tavarat ja tarvikkeet ovat helposti lasten saatavilla. Lisäksi leikin kannalta tärkeänä pidettiin ehjiä ja ikätason mukaisia leluja ja oppimisvälineitä sekä mahdollisuutta jättää leikki paikoilleen pitkäkestoisen leikin mahdollistamiseksi. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijöiden rooli lasten leikeissä mielletään tärkeäksi ja moninaiseksi. Työntekijöiden osallistumisen nähtiin rikastuttavan lasten leikkiä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Janakkalan kunnan varhaiskasvatuksen työntekijät tuntevat hyvin varhaiskasvatuksen taustalla vaikuttavan tietoperustan.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, päiväkotia varhaiskasvatusmuotona, leikin kehitystä 1–5- vuotiailla lapsilla, leikkiä ja fyysisiä oppimisympäristöjä sekä leikin ohjausta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yksitoista kasvattajatiimiä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan Janakkalan kunnan varhaiskasvatuksen työntekijät pitivät leikkiä tärkeänä osana varhaiskasvatusta sekä tiedostivat leikin merkityksen lapsen kehitykselle. He kokivat leikin myös mielekkäänä tapana oppia uusia asioita. Leikin fyysisissä oppimisympäristöissä varhaiskasvatuksen työntekijät arvostivat avointa ja monipuolista ympäristöä, jossa tavarat ja tarvikkeet ovat helposti lasten saatavilla. Lisäksi leikin kannalta tärkeänä pidettiin ehjiä ja ikätason mukaisia leluja ja oppimisvälineitä sekä mahdollisuutta jättää leikki paikoilleen pitkäkestoisen leikin mahdollistamiseksi. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijöiden rooli lasten leikeissä mielletään tärkeäksi ja moninaiseksi. Työntekijöiden osallistumisen nähtiin rikastuttavan lasten leikkiä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Janakkalan kunnan varhaiskasvatuksen työntekijät tuntevat hyvin varhaiskasvatuksen taustalla vaikuttavan tietoperustan.
