Asiakaskäyttöliittymän saavutettavuuden arviointi
Otava, Sirpa (2021)
Otava, Sirpa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617490
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n (MTLH) asiakaskäyttöliittymän saavutettavuus ja siihen liittyvät kehittämistarpeet. Tavoitteena oli saada MTLH:n nykyinen asiakaskäyttöliittymä saavutettavuustasolle AA. Asiakaskäyttöliittymän kautta tuettuja lomia voi hakea sähköisellä hakemuksella.
Saavutettavuuden arvioinnissa käytettiin kyselytutkimusta lomaa hakeneille erityiskohderyhmille sekä asiantuntijahaastatteluita. Lisäksi saavutettavuutta arvioitiin arviointityökalun avulla. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin selvittää lomatukea hakeneiden arviot asiakaskäyttöliittymän saavutettavuudesta ja käytettävyydestä. Kyselytutkimus tehtiin Webropol-kyselynä, jossa aineisto käsiteltiin. Tutkimuksessa haastateltiin erityisryhmiin kuuluvien järjestöjen asiantuntijoita, jolla pyrittiin selvittämään asiantuntijoiden näkemys verkkopalveluiden saavutettavuudesta järjestön kohderyhmän näkökulmasta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin saavutettavuuden määritelmään, tarkasteltiin verkkopalveluita käyttävien erityisryhmien tarpeita sekä käytettyjä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville nykyisen sähköisen hakemuksen saavutettavuuspuutteet ja kehittämistarpeet, jotka tulee tehdä saavutettavuuden parantamiseksi ja saavutettavuustason AA varmistamiseksi.
Saavutettavuuden arvioinnissa käytettiin kyselytutkimusta lomaa hakeneille erityiskohderyhmille sekä asiantuntijahaastatteluita. Lisäksi saavutettavuutta arvioitiin arviointityökalun avulla. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin selvittää lomatukea hakeneiden arviot asiakaskäyttöliittymän saavutettavuudesta ja käytettävyydestä. Kyselytutkimus tehtiin Webropol-kyselynä, jossa aineisto käsiteltiin. Tutkimuksessa haastateltiin erityisryhmiin kuuluvien järjestöjen asiantuntijoita, jolla pyrittiin selvittämään asiantuntijoiden näkemys verkkopalveluiden saavutettavuudesta järjestön kohderyhmän näkökulmasta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin saavutettavuuden määritelmään, tarkasteltiin verkkopalveluita käyttävien erityisryhmien tarpeita sekä käytettyjä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville nykyisen sähköisen hakemuksen saavutettavuuspuutteet ja kehittämistarpeet, jotka tulee tehdä saavutettavuuden parantamiseksi ja saavutettavuustason AA varmistamiseksi.