ITÄ-SUOMEN KALATALOUS ALUEEN OSTO–JA MYYNTIPROSESSIN DIGITALISOINTI
Laitinen, Kai (2021)
Lataukset:
Laitinen, Kai
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617488
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä eri tekijät vaikuttavat digitaalisen tiedonvälitysjärjestelmän kehittämisessä. Tutkimusongelmana oli digitaalisen osto–ja myyntiprosessin tiedonvälityksen ongelmat sekä alaongelmana, kuinka käyttäjien tarpeet toteutuvat.
Tutkimuksellisena menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja toimintatutkimusta. Tutkimuksen prosessikuvaus ja aineistonkeruumenetelmät koostuivat palvelumuotoilun sateenvarjon alla olevista kvalitatiivisista menetelmistä, kuten teemahaastatteluista sekä
työpajoista. Tutkimuksen tuloksia peilattiin digitaalisen osto–ja myyntiprosessin tiedonvälityksen tutkimusongelmaan sekä tietoperustaan, joka koostui digitalisaatiosta, digitaalisesta viestinnästä ja käyttäjäkokemuksesta.
Tutkimustuloksien analysoinnissa esille nousi sana hyötytekijä, eli mitä konkreettista
hyötyä käyttäjille on sitoutua digitaaliseen tiedonsiirtojärjestelmään. Keskeistä hyötytekijöiden tunnistamisessa on saada käyttäjät näkemään palvelun liiketoiminnallinen hyötylogiikka ja sen kustannustehokkuus sekä sen mahdollisuudet parantaa heidän liiketoimintansa tuottoa. Tiedonvälitysjärjestelmän käytännön toimivuuden kannalta tärkeäksi
tekijäksi nousi reaaliaikainen ja nopea viestintä. Käyttäjien yhteinen toive järjestelmästä
on sen helppokäyttöisyys. Digitaalisessa maailmassa käyttökokemuksen merkitys on tullut oleelliseksi kilpailutekijäksi, joka vaikuttaa siihen miten onnistuneeksi käyttäjät kokevat järjestelmän. Tutkimuksen perusteella kalatalouden alalla liiketoiminnan prosessien
uudistamisella on mahdollisuus saada yrityksen liikevaihtoon ja kannattavuuteen sekä
kilpailukykyyn merkittäviä parannuksia. Perinteinen myyntikanava voi jopa korvautua tai
saada lisäarvoa uusien palveluiden tuottamisella digitaalisesti.
Asiasanat
osto- ja myyntiprosessi, viestintä, digitalisaatio, käyttäjäkokemus, opinnäytetyö
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä eri tekijät vaikuttavat digitaalisen tiedonvälitysjärjestelmän kehittämisessä. Tutkimusongelmana oli digitaalisen osto–ja myyntiprosessin tiedonvälityksen ongelmat sekä alaongelmana, kuinka käyttäjien tarpeet toteutuvat.
Tutkimuksellisena menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja toimintatutkimusta. Tutkimuksen prosessikuvaus ja aineistonkeruumenetelmät koostuivat palvelumuotoilun sateenvarjon alla olevista kvalitatiivisista menetelmistä, kuten teemahaastatteluista sekä
työpajoista. Tutkimuksen tuloksia peilattiin digitaalisen osto–ja myyntiprosessin tiedonvälityksen tutkimusongelmaan sekä tietoperustaan, joka koostui digitalisaatiosta, digitaalisesta viestinnästä ja käyttäjäkokemuksesta.
Tutkimustuloksien analysoinnissa esille nousi sana hyötytekijä, eli mitä konkreettista
hyötyä käyttäjille on sitoutua digitaaliseen tiedonsiirtojärjestelmään. Keskeistä hyötytekijöiden tunnistamisessa on saada käyttäjät näkemään palvelun liiketoiminnallinen hyötylogiikka ja sen kustannustehokkuus sekä sen mahdollisuudet parantaa heidän liiketoimintansa tuottoa. Tiedonvälitysjärjestelmän käytännön toimivuuden kannalta tärkeäksi
tekijäksi nousi reaaliaikainen ja nopea viestintä. Käyttäjien yhteinen toive järjestelmästä
on sen helppokäyttöisyys. Digitaalisessa maailmassa käyttökokemuksen merkitys on tullut oleelliseksi kilpailutekijäksi, joka vaikuttaa siihen miten onnistuneeksi käyttäjät kokevat järjestelmän. Tutkimuksen perusteella kalatalouden alalla liiketoiminnan prosessien
uudistamisella on mahdollisuus saada yrityksen liikevaihtoon ja kannattavuuteen sekä
kilpailukykyyn merkittäviä parannuksia. Perinteinen myyntikanava voi jopa korvautua tai
saada lisäarvoa uusien palveluiden tuottamisella digitaalisesti.
Asiasanat
osto- ja myyntiprosessi, viestintä, digitalisaatio, käyttäjäkokemus, opinnäytetyö