Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma urheilu- ja vaatealan myymälälle
Nurmi, Markus (2021)
Nurmi, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia urheilu- ja vaatealan myymälälle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja some-kalenteri, joiden avulla saadaan some-markkinointiin säännöllisyyttä ja lisätään myymälän näkyvyyttä somessa ja sitä kautta hankitaan lisää asiakkaita kivijalkamyymälään. Työ rajattiin käsittämään Facebook- ja Instagram-markkinointi.
Teoriaosuuteen kerättiin tietoa ammattikirjallisuudesta ja internet-lähteistä. Tietoa kerättiin markkinoinnista yleisesti, digitaalisen markkinoinnin eri keinoista kuten verkko-, mobiili-, sähköposti- ja sisältömarkkinoinnista ja some-markkinoinnista, jota käsiteltiin omassa luvussaan. Some on luonteeltaan yhteisöllinen ja vuorovaikutteinen. Julkaisujen sisältö, visuaalisuus, brändi ja some-keskustelut vaikuttavat julkaisijan imagoon ja lisäävät näkyvyyttä.
Some-markkinointisuunnitelma laadittiin SOSTAC-markkinointimallin avulla. Sen mukaisesti opinnäytetyön kohteena olevasta myymälästä tehtiin ensin nykytila-analyysi, selvitettiin tavoitteet, laadittiin strategia, mietittiin taktiikka strategian toteuttamiseksi ja suunniteltiin toimenpiteet, joiden avulla taktiikka toteutetaan. Lopuksi päätettiin suunnitelman seurannasta ja vastuista. Nykytila-analyysi tehtiin SWOT-menetelmällä vertailemalla suurimpien kilpailijoiden sekä toimeksiantajan vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Benchmarking-menetelmällä vertailtiin kilpailijoiden ja toimeksiantajan Facebook- ja Instagram-sivustojen yleisilmettä, perustietoja, tykkääjien ja seuraajien lukumääriä sekä postaustiheyttä. Some-markkinointisuunnitelma tehtiin helposti hahmotettavaan taulukkomuotoon ja some-kalenteri tehtiin sähköiseen muotoon. Molempia on jatkossa helppo päivittää.
Opinnäytetyö tehtiin kevään ja alkukesän 2021 aikana. Työ oli vaativaa ja vei paljon aikaa.Työ oli kuitenkin hyödyllistä, koska se avarsi näkemystä digitaalisesta markkinoinnista, erityisesti some-markkinoinnista. Kilpailu asiakkaista on kovaa. Somessa on pystyttävä erottumaan kilpailijoista, oltava aktiivinen ja ajantasalla, julkaistava asiakkaille hyödyllistä sisältöä sekä saatava uskollisia seuraajia jakamaan somesisältöjä omissa some-yhteisöissään.
Teoriaosuuteen kerättiin tietoa ammattikirjallisuudesta ja internet-lähteistä. Tietoa kerättiin markkinoinnista yleisesti, digitaalisen markkinoinnin eri keinoista kuten verkko-, mobiili-, sähköposti- ja sisältömarkkinoinnista ja some-markkinoinnista, jota käsiteltiin omassa luvussaan. Some on luonteeltaan yhteisöllinen ja vuorovaikutteinen. Julkaisujen sisältö, visuaalisuus, brändi ja some-keskustelut vaikuttavat julkaisijan imagoon ja lisäävät näkyvyyttä.
Some-markkinointisuunnitelma laadittiin SOSTAC-markkinointimallin avulla. Sen mukaisesti opinnäytetyön kohteena olevasta myymälästä tehtiin ensin nykytila-analyysi, selvitettiin tavoitteet, laadittiin strategia, mietittiin taktiikka strategian toteuttamiseksi ja suunniteltiin toimenpiteet, joiden avulla taktiikka toteutetaan. Lopuksi päätettiin suunnitelman seurannasta ja vastuista. Nykytila-analyysi tehtiin SWOT-menetelmällä vertailemalla suurimpien kilpailijoiden sekä toimeksiantajan vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Benchmarking-menetelmällä vertailtiin kilpailijoiden ja toimeksiantajan Facebook- ja Instagram-sivustojen yleisilmettä, perustietoja, tykkääjien ja seuraajien lukumääriä sekä postaustiheyttä. Some-markkinointisuunnitelma tehtiin helposti hahmotettavaan taulukkomuotoon ja some-kalenteri tehtiin sähköiseen muotoon. Molempia on jatkossa helppo päivittää.
Opinnäytetyö tehtiin kevään ja alkukesän 2021 aikana. Työ oli vaativaa ja vei paljon aikaa.Työ oli kuitenkin hyödyllistä, koska se avarsi näkemystä digitaalisesta markkinoinnista, erityisesti some-markkinoinnista. Kilpailu asiakkaista on kovaa. Somessa on pystyttävä erottumaan kilpailijoista, oltava aktiivinen ja ajantasalla, julkaistava asiakkaille hyödyllistä sisältöä sekä saatava uskollisia seuraajia jakamaan somesisältöjä omissa some-yhteisöissään.