Päihdetyö Sairilan koulukodissa - Nyt ja tulevaisuudessa
Illi, Marko; Keituri, Jari (2021)
Illi, Marko
Keituri, Jari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717548
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Valtion koulukoteihin kuuluvan Sairilan koulukodin päihdetyön sisältöä
ja siinä käytettäviä menetelmiä, koulukodin ohjaajien näkemysten mukaan sekä millaisia
toiveita ja tarpeita päihdetyön osalta on tulevaisuuden suhteen. Tarkoituksena oli selvittää
työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä päihteistä aiheutuvista haitoista ja päihdetyön
raameista ja sisällöstä. Tarkoituksena oli koostaa materiaalia, jotta opinnäytetyön pohjalta
voi jatkaa ja kehittää edelleen uusia päihdetyön menetelmiä tai kehittää jo olemassa
olevia. Päihdetyöhön osallistuu ohjaajien lisäksi Sairilassa toimivan peruskoulun opettajat,
koulunkäyntiavustajat, psykologi, sairaanhoitaja ja erityistyöntekijä(päihdetyöntekijä) sekä
sosiaalityöntekijä. Lisäksi mukana päihdetyön tekemisessä ovat Sairilan koulukodin ulkopuolisetsidosryhmät, kuten terveydenhoito, nuorisopsykiatria ja sosiaalitoimi.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa päihdetyöstä Sairilan koulukodin käyttöön, sillä
nuorten päihdetyö ja sen kehittäminen ovat olennainen osa Valtion koulukotien toimintastrategiaa.
Tutkimusaineiston keräämiseksi koulukodin henkilöstölle teetettiin verkossa
Webropol-kysely. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti teoriaohjatullasisältöanalyysilla ja suljetut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisilla metodeilla. Tutkimuksen toteutus tapahtui pääosin intensiivisenä kyselytutkimuksena. Osallisuus oli tärkeä elementti tutkimuksessa, sillä se on perustana päihdetyön onnistumiselle.
Kyselyyn vastasi 21 henkilöä. Heistä valtaosa piti päihdetyötä merkityksellisenä Sairilan
koulukodissa. Vastausten mukaan lähes kaikki toteuttavat työssään päihdetyötä jossain
määrin enimmäkseen osastolla tehtävän hoito- ja kasvatustyön ohessa. Vastanneiden mukaan,päihdetyössä tulisi olla mahdollisimman monipuoliset ja kattavat keinovalikoimat
päihdetyön vaikuttavuuden maksimoimiseksi. Päihdetyön suunnitelmallisuudella ilmaistiin
olevan pitkän tähtäimen päihdetyön onnistumisen edellytys.
Tulevaisuuden visioina päihdetyössä vastaajat toivat esiin painopisteen siirtymisen ehkäisevään ja kuntouttavaan päihdetyöhön aiemman sanktioiden ja pakonomaisen työskentelyn sijaan. Edellä mainittu edellyttää päihdetyön osaamista, johon kuuluisi kunnollinen päihdetyöhön perehdyttäminen ja työnantajan järjestämä päihdetyön tekemiseen valmentava koulutus sekä vahva ja tiivistä työyhteisö, jolla olisi käytössään tarvittavat resurssit ja toimivat päihdetyön mallit. Toiminnan kehittämiseen löytyi halukkuutta. Yleisimpiä kehittämis- tai parannusehdotuksia Sairilan päihdetyöhön olivat ryhmämuotoinen päihdetyö, vertaistuki jaosallistava päihdetyö. Muita kehittämiskohteita olivat muun muassa toiminnalliset ja keskusteluun pohjautuvat päihdetyön mallit.
ja siinä käytettäviä menetelmiä, koulukodin ohjaajien näkemysten mukaan sekä millaisia
toiveita ja tarpeita päihdetyön osalta on tulevaisuuden suhteen. Tarkoituksena oli selvittää
työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä päihteistä aiheutuvista haitoista ja päihdetyön
raameista ja sisällöstä. Tarkoituksena oli koostaa materiaalia, jotta opinnäytetyön pohjalta
voi jatkaa ja kehittää edelleen uusia päihdetyön menetelmiä tai kehittää jo olemassa
olevia. Päihdetyöhön osallistuu ohjaajien lisäksi Sairilassa toimivan peruskoulun opettajat,
koulunkäyntiavustajat, psykologi, sairaanhoitaja ja erityistyöntekijä(päihdetyöntekijä) sekä
sosiaalityöntekijä. Lisäksi mukana päihdetyön tekemisessä ovat Sairilan koulukodin ulkopuolisetsidosryhmät, kuten terveydenhoito, nuorisopsykiatria ja sosiaalitoimi.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa päihdetyöstä Sairilan koulukodin käyttöön, sillä
nuorten päihdetyö ja sen kehittäminen ovat olennainen osa Valtion koulukotien toimintastrategiaa.
Tutkimusaineiston keräämiseksi koulukodin henkilöstölle teetettiin verkossa
Webropol-kysely. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti teoriaohjatullasisältöanalyysilla ja suljetut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisilla metodeilla. Tutkimuksen toteutus tapahtui pääosin intensiivisenä kyselytutkimuksena. Osallisuus oli tärkeä elementti tutkimuksessa, sillä se on perustana päihdetyön onnistumiselle.
Kyselyyn vastasi 21 henkilöä. Heistä valtaosa piti päihdetyötä merkityksellisenä Sairilan
koulukodissa. Vastausten mukaan lähes kaikki toteuttavat työssään päihdetyötä jossain
määrin enimmäkseen osastolla tehtävän hoito- ja kasvatustyön ohessa. Vastanneiden mukaan,päihdetyössä tulisi olla mahdollisimman monipuoliset ja kattavat keinovalikoimat
päihdetyön vaikuttavuuden maksimoimiseksi. Päihdetyön suunnitelmallisuudella ilmaistiin
olevan pitkän tähtäimen päihdetyön onnistumisen edellytys.
Tulevaisuuden visioina päihdetyössä vastaajat toivat esiin painopisteen siirtymisen ehkäisevään ja kuntouttavaan päihdetyöhön aiemman sanktioiden ja pakonomaisen työskentelyn sijaan. Edellä mainittu edellyttää päihdetyön osaamista, johon kuuluisi kunnollinen päihdetyöhön perehdyttäminen ja työnantajan järjestämä päihdetyön tekemiseen valmentava koulutus sekä vahva ja tiivistä työyhteisö, jolla olisi käytössään tarvittavat resurssit ja toimivat päihdetyön mallit. Toiminnan kehittämiseen löytyi halukkuutta. Yleisimpiä kehittämis- tai parannusehdotuksia Sairilan päihdetyöhön olivat ryhmämuotoinen päihdetyö, vertaistuki jaosallistava päihdetyö. Muita kehittämiskohteita olivat muun muassa toiminnalliset ja keskusteluun pohjautuvat päihdetyön mallit.