Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen valkoisuus: Varhaiskasvatuksen rasismin muodot ja lapseen kohdistuvan rasismin vaikutukset kasvatusstrategioihin

Laukkanen, Ulla (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Laukkanen_Ulla.pdf (1.163Mt)
Lataukset: 


Laukkanen, Ulla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317420
Tiivistelmä
Suomalainen rasismi on ollut tänä vuonna esillä poliittisessa keskustelussa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kasvatusalan työntekijän valkoisuuden ja rasismin ilmenemistä ja lapseen kohdistuvan rasismin vaikutuksia kasvatusstrategioihin. Työn tavoitteena oli edistää varhaiskasvatuksen työntekijän kykyä tunnistaa rasismia tuottavat ajattelu- ja toimintamallit itsessä, työyhteisössä ja lasten välisissä suhteissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja koko työn lävistävänä näkökulmana oli autoetnografia, jonka kohteena on tutkijan omat syrjintään liittyvät kokemukset. Mukaan hyväksyttiin viisi kansainvälistä artikkelia ja kaksi suomalaista artikkelia. Artikkeleissa rasismia ja valkoisuutta käsiteltiin vanhemman, työntekijän ja lapsen näkökulmista. Valkoisuus ja rasismi ilmenevät työntekijän valkoisuuden puolustamisena, arkipäivän rasismina ja mikroaggressiona ja rasismin ja valkoisuuden vaikutuksina vanhempien kasvatusstrategioissa. Työntekijän ja kasvatuslaitoksen tuottama rasismi ilmenee rasismin kieltämisenä ja ohittamisena. Vanhemmat käyttävät erilaisia strategioita, joilla he pyrkivät vähentämään lapsen hyvinvointia heikentäviä rasismin vaikutuksia ja keskustelemaan rasismista lapsen kanssa. Työntekijän rasismin ohittava toiminta voi vahvistaa lapsen ja vanhemman sisäistettyä rasismia ja sisäistetystä rasismista ja valkoisuudesta kumpuavia kasvatusstrategioita, joita käytettäessä kasvatuksessa voidaan tiedostamattaan toisintaa lapseen kohdistuvaa yhteiskunnan rasismin taakkaa. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksessa on tarvetta purkaa työntekijöiden valkoiseen ylivaltaan perustuvia tiedostamattomia ajattelu- ja toimintamalleja, jotka luovat antirasistisen työn aloittamisen esteitä.
 
Finnish racism has been present in the political debate last year. The thesis examined the ways in which whiteness and racism appear in an educational employee and the effects of racism on parenting strategies. The aim of this work was to develop capacities of early childhood education workers to recognize the thought processes and practices that produce racism in themselves, in work communities, and in children’s friendships. The research method of the work was a descriptive literature review, and autoethnography based on the author’s own experiences of discrimination was utilized as an overarching perspective I the whole study. The literature review included five international articles and two Finnish articles. The articles addressed racism and whiteness from the perspectives of the parent, the employee and the child. Whiteness and racism appear in the employee’s relationships as the defense of employee whiteness, everyday racism and microaggression, and as effects of racism and whiteness in on parenting strategies. Racism produced by an educational employee appears as bypassing and denying racism. Parents use a variety of strategies to reduce the detrimental effects of racism on a child's wellbeing. The employee strengthens parent’s and child’s internalized racism by bypassing racism. Upbringing strategies that arise from internalized racism or whiteness can replicate the society´s burden of racism on the child. Based on the thesis, there is a need in early childhood education to dismantle the unconscious thought processes and practices based on white supremacy that form barriers for antiracist work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste