Web-pohjainen asiakaspalvelun tukisovellus
Myrskog, Jusa (2021)
Myrskog, Jusa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090417430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa web-pohjainen asiakaspalvelun tukisovellus. Sovellus toteutettiin JavaScript-kielellä käyttäen React-sovelluskehystä tukipuolen sovelluksen kehityksessä, jQueryä sekä vanilla JavaScriptiä asiakaspuolen moduulin kehityksessä, Node.js-ajoympäristöä backend-kehityksessä ja MySQL-tietokantaa keskustelujen tallentamista ja hakemista varten.
Sovelluksen vaatimuksina oli toteuttaa keskustelusovellus, jossa tukipuolella voi olla useita tukihenkilöitä. Keskusteluja pystyi luokittelemaan ja tallentamaan tietokantaan sekä tukipuolen käyttäjät pystyivät keskustelemaan samanaikaisesti yhden tai useamman asiakkaan kanssa. Itse keskusteluominaisuudet toteutettiin käyttämällä JavaScriptin Socket.IO-kirjastoa.
Sovelluksen kehitys tapahtui paikallisessa kehitysympäristössä ja uusia versioita siirrettiin lähes viikoittain asiakkaan testipalvelimelle, jolloin palautetta ja kehitysideoita saatiin jatkuvasti lisää.
Työn toimeksiantajana toimi Oululainen it-palvelu- ja konsultointialan yritys Indalgo Oy, ja itse sovellus toimitettiin Indalgon asiakkaalle. Asiakaspuolen moduuli otettiin käyttöön jo Indalgon aiemmin asiakkaalle toimittamassa sovelluksessa ja tukipuolen sovellus asennettiin omana prosessinaan asiakkaan palvelimelle. Aiemmin mitään tällaista kommunikointikanavaa ei Indalgon sovelluksissa ollut.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaiseksi moderni, helppokäyttöinen ja asiakkaan vaatimukset täyttävä sovellus, joka toivottavasti tuo myös lisäarvoa Indalgon kehittämille sovelluksille. The assigned goal of this thesis was to plan and implement a web-based customer service support application. The application was implemented with JavaScript, using the React framework in the development of the support-side application, jQuery and vanilla JavaScript in the development of the client-side module, Node.js runtime in the development of the backend application and MySQL for saving and querying conversations.
The requirements for the application were to implement a chat application in which the support-side could handle multiple logged-on support personnel, conversations could be classified and saved to a database and the support-side users could chat with multiple clients simultaneously. The chat functionalities themselves were implemented using a JavaScript library called Socket.IO.
The application development was done in a local development environment and new versions of the application were installed on the client’s test server almost weekly, which supported the development process with constant feedback and development ideas.
The assignor for the application was an IT-service and consultation company from Oulu, called Indalgo Oy and the application itself was delivered to a client of Indalgo. The client-side module of the application was deployed in an application previously delivered to the client by Indalgo and the support-side application was deployed on the client’s server as its own process. Previously no such communication channel was available in Indalgo’s applications.
The outcome of the thesis was a modern, easy-to-use application that satisfied the client’s requirements and hopefully gives more value to Indalgo’s applications.
Sovelluksen vaatimuksina oli toteuttaa keskustelusovellus, jossa tukipuolella voi olla useita tukihenkilöitä. Keskusteluja pystyi luokittelemaan ja tallentamaan tietokantaan sekä tukipuolen käyttäjät pystyivät keskustelemaan samanaikaisesti yhden tai useamman asiakkaan kanssa. Itse keskusteluominaisuudet toteutettiin käyttämällä JavaScriptin Socket.IO-kirjastoa.
Sovelluksen kehitys tapahtui paikallisessa kehitysympäristössä ja uusia versioita siirrettiin lähes viikoittain asiakkaan testipalvelimelle, jolloin palautetta ja kehitysideoita saatiin jatkuvasti lisää.
Työn toimeksiantajana toimi Oululainen it-palvelu- ja konsultointialan yritys Indalgo Oy, ja itse sovellus toimitettiin Indalgon asiakkaalle. Asiakaspuolen moduuli otettiin käyttöön jo Indalgon aiemmin asiakkaalle toimittamassa sovelluksessa ja tukipuolen sovellus asennettiin omana prosessinaan asiakkaan palvelimelle. Aiemmin mitään tällaista kommunikointikanavaa ei Indalgon sovelluksissa ollut.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaiseksi moderni, helppokäyttöinen ja asiakkaan vaatimukset täyttävä sovellus, joka toivottavasti tuo myös lisäarvoa Indalgon kehittämille sovelluksille.
The requirements for the application were to implement a chat application in which the support-side could handle multiple logged-on support personnel, conversations could be classified and saved to a database and the support-side users could chat with multiple clients simultaneously. The chat functionalities themselves were implemented using a JavaScript library called Socket.IO.
The application development was done in a local development environment and new versions of the application were installed on the client’s test server almost weekly, which supported the development process with constant feedback and development ideas.
The assignor for the application was an IT-service and consultation company from Oulu, called Indalgo Oy and the application itself was delivered to a client of Indalgo. The client-side module of the application was deployed in an application previously delivered to the client by Indalgo and the support-side application was deployed on the client’s server as its own process. Previously no such communication channel was available in Indalgo’s applications.
The outcome of the thesis was a modern, easy-to-use application that satisfied the client’s requirements and hopefully gives more value to Indalgo’s applications.