Tärinä ja runkomelu – opas kaavoituksessa
Ålander, Salla (2021)
Ålander, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817565
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan liikenteen aiheuttamaan tärinään ja runkomeluun ja laaditaan opas näiden huomioimisesta kaavoituksen ja liikennesuunnittelun yhteydessä. Työn aihe on saatu Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksen liikennesuunnitteluyksiköltä ja opas on suunnattu kaupunkisuunnittelukeskuksen sisäiseen käyttöön. Työssä keskitytään raideliikenteen aiheuttamiin häiriöihin.
Tärinän ja runkomelun huomioimiseksi kaavoituksen yhteydessä ei ole virallisia ohjearvoja ja toimintamallit eivät ole alalla vakiintuneita. Aiheita on tutkittu Suomessa eniten VTT:n toimesta, mutta muutamia muitakin lähteitä on saatavilla.
Työn aikana on käyty läpi kattavasti suomeksi saatavilla olevia lähdemateriaaleja. Opasta varten on käyty läpi myös eri kuntien kaavojen sisältöjä kaavamerkintöjen ja -määräysten osalta. Lähteistä on poimittu kaavoituksen kannalta olennaisimmat seikat ja pyritty laatimaan yhtenäinen opas. Oppaasta on jätetty pois tekniset yksityiskohdat selkeyden ja helpomman omaksuttavuuden saavuttamiseksi.
Tärinän ja runkomelun syntymisen ja vaikutusten kokonaisvaltainen ymmärtäminen vaatii monialaista osaamista. Kaikilla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta syventyä aiheeseen, jolloin oppaan avulla on mahdollista saada riittävän hyvä kuva näiden ilmiöiden roolista kaavoituksen yhteydessä.
Tärinän ja runkomelun huomioimiseksi kaavoituksen yhteydessä ei ole virallisia ohjearvoja ja toimintamallit eivät ole alalla vakiintuneita. Aiheita on tutkittu Suomessa eniten VTT:n toimesta, mutta muutamia muitakin lähteitä on saatavilla.
Työn aikana on käyty läpi kattavasti suomeksi saatavilla olevia lähdemateriaaleja. Opasta varten on käyty läpi myös eri kuntien kaavojen sisältöjä kaavamerkintöjen ja -määräysten osalta. Lähteistä on poimittu kaavoituksen kannalta olennaisimmat seikat ja pyritty laatimaan yhtenäinen opas. Oppaasta on jätetty pois tekniset yksityiskohdat selkeyden ja helpomman omaksuttavuuden saavuttamiseksi.
Tärinän ja runkomelun syntymisen ja vaikutusten kokonaisvaltainen ymmärtäminen vaatii monialaista osaamista. Kaikilla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta syventyä aiheeseen, jolloin oppaan avulla on mahdollista saada riittävän hyvä kuva näiden ilmiöiden roolista kaavoituksen yhteydessä.