Video som undervisningsmedium
Waselius, Fredrik (2021)
Waselius, Fredrik
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917610
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om video i undervisningen. Den nya finska läroplanen för grundläggande utbildning statuerar en hög användningsgrad av digitala hjälpmedel. Frågan som inställer sig är om detta är för att man skall lära sig använda verktygen eller för att uppnå andra lärresultat. Därför undersöker denna undersökning vilket det potentiella mervärdet av video i undervisningen är och hur man skall ta fram det. Detta görs med en kvantitativ enkät som strävar till att besvara tre hypoteser, att video är bättre endast som en integrerad del tillsammans med andra läromedel, att eleverna kan uppleva skillnader som härrör sig från deras läskunnighet och att inga tecken på att eleverna har olika kognitiva stilar syns. Det är viktigt att notera att enkäten mäter hur eleverna uppfattar situationen, inte ett faktiskt resultat, men det är också av stor vikt att veta. Samplet består av en årskurs i en finsk grundskola vilket kan anses vara ett bra genomsnitt. Svarsfrekvensen blev dock lite lägre än väntat. Den teori som ligger som grund till undersökningen handlar om läroplanen, hur video tidigare använts, återkoppling till tidigare kunskap, tidsanvändning i inlärandet, läsförmåga, kognitiva stilar, kognitiv överbelastning och teorin om diginativer. Efter utförd enkät kan man komma fram till att realiteten i de finska klassrummen kanske inte är så långt kommen som man kunde tro, och video används rätt lite som en integrerad del av annat material. Kanske p.g.a. detta kunde jag inte påvisa att video fungerar bättre endast i kombination med ett annat medium. Undersökningen visade inte heller på motsatsen. En relation till läskunnandet gick dock att utläsa ur resultatet, både när det gäller hur bra eleverna tycker video fungerar och när det gäller deras uppfattning om sin egen kognitiva stil. Utöver detta kan man konstatera att det inte finns något nytt regelverk för inlärning utan de gamla teorierna stämmer fortfarande, oberoende av medium. Man kan också anta att det är viktigare för eleverna att använda digitala verktyg i skolan för att lära sig och bli vana vid att använda dem än för att de skulle lära sig innehållet i undervisningen bättre via dem.