Jatkuvuuden hallinta asiakasyrityksessä
Laine, Jouko (2021)
Laine, Jouko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917643
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin jatkuvuuden hallintaa asiakasyrityksessä varmistuksen näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selkeästi kuvata ja selvittää mitä tarkoittaa toipumispiste (RPO) sekä toipumisaika (RTO). Näitä hyödyntäen toteutettiin asiakasyritykselle BIA-analyysi, jolla voidaan parantaa tuotannon jatkuvuutta. Lisäksi BIA-analyysin avulla pystytään jatkossa paremmin hallitsemaan liiketoiminnan jatkuvuutta IT-järjestelmän näkökulmasta sekä parantamaan toipumista poikkeustilanteesta. Käyttöön otettiin monitorointi- ja raportointisovellus Veeam ONE, jolla monitoroidaan toipumispisteitä sekä ympäristöä kokonaisvaltaisesti. Asiakasyritys sai käyttöönsä opinnäytetyön aikana heille määritellyn BIA-analyysin, joka on käyty asiakkaan kanssa läpi. RTO ja RPO ovat todella hyödyllisiä määrittelyitä jatkuvuuden hallinnassa, ja niitä seuraamalla päästään parempiin lopputuloksiin poikkeustilanteissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin demoympäristössä testauksia sekä aiheeseen liittyvien artikkeleiden ja dokumenttien tutkintaa.