Editor Helsinki Oy:n Wematchu palvelu: Millainen digi- markkinointi puhuttelee milleniaaleja?
Rykovskaya, Lolita (2021)
Rykovskaya, Lolita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017667
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan milleniaalien mielipiteitä Editor Helsinki Oy:n uudesta Wematchu -palvelusta ja sitä, miten palvelua voisi kehittää. Työssä kartoitetaan myös, millaista markkinointiviestintää milleniaalit haluavat vastaanottaa. Työn tavoitteena oli tutkimuskysymysten selvittämisen lisäksi lisätä teoreettista ymmärrystä milleniaaleista sukupolvena ja digitaalisen markkinoinnin kohteena. Työn toimeksiantaja on Editor Helsinki Oy, joka keskittyy ratkaisumyyntiin ja sisällöntuotantoon, sekä lanseeraa Wematchu -nimistä yritysviestintäpalvelua
Aihe on ajankohtainen, sillä Suomen työvoimasta jo puolet ovat kyseistä ikäluokkaa. Myös markkinointikenttä muuttuu nopeasti johtuen mediaprofiloinnin ja teknologian mahdollistamasta kehityksestä. Potentiaaliset asiakkaat tekevät mobiililaitteilla lähes kaiken, mutta heitä on vaikea tavoittaa. Online-markkinointia on uudistettava tavoittamaan milleniaalit.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään avaamaan milleniaaleja ja digitaalista markkinointia käsitteinä ja ilmiöinä. Lisäksi milleniaalien mielipiteitä markkinointiviestinnästä ja Wematchu -palvelusta tutkitaan puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun kohdejoukkona olivat suomalaiset milleniaalit. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja keväällä 2021.
Tutkimustulokset osoittavat, että milleniaaleille markkinointi ei ole helppoa, ja milleniaaleille markkinointiin tarvitaan aivan erilaiset välineet (esimerkiksi digitaalisuus, sosiaalinen media ja läpinäkyvyys) kuin markkinointiin vanhemmille sukupolville. Yritysten on osattava kuunnella milleniaalien tarpeita ja heidän on oltava aidosti läsnä milleniaalien keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat myös, että pienestä otannasta huolimatta milleniaaleille heräsi monia samankaltaisia ajatuksia Wematchu -palvelusta. Pääosin Wematchu -palvelua pidettiin hyvänä. Tuloksissa korostuu erityisesti milleniaalien vaatimukset selkeyteen, helppouteen ja laadukkaaseen markkinointiin.
Aihe on ajankohtainen, sillä Suomen työvoimasta jo puolet ovat kyseistä ikäluokkaa. Myös markkinointikenttä muuttuu nopeasti johtuen mediaprofiloinnin ja teknologian mahdollistamasta kehityksestä. Potentiaaliset asiakkaat tekevät mobiililaitteilla lähes kaiken, mutta heitä on vaikea tavoittaa. Online-markkinointia on uudistettava tavoittamaan milleniaalit.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään avaamaan milleniaaleja ja digitaalista markkinointia käsitteinä ja ilmiöinä. Lisäksi milleniaalien mielipiteitä markkinointiviestinnästä ja Wematchu -palvelusta tutkitaan puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun kohdejoukkona olivat suomalaiset milleniaalit. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja keväällä 2021.
Tutkimustulokset osoittavat, että milleniaaleille markkinointi ei ole helppoa, ja milleniaaleille markkinointiin tarvitaan aivan erilaiset välineet (esimerkiksi digitaalisuus, sosiaalinen media ja läpinäkyvyys) kuin markkinointiin vanhemmille sukupolville. Yritysten on osattava kuunnella milleniaalien tarpeita ja heidän on oltava aidosti läsnä milleniaalien keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat myös, että pienestä otannasta huolimatta milleniaaleille heräsi monia samankaltaisia ajatuksia Wematchu -palvelusta. Pääosin Wematchu -palvelua pidettiin hyvänä. Tuloksissa korostuu erityisesti milleniaalien vaatimukset selkeyteen, helppouteen ja laadukkaaseen markkinointiin.