Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Marokko elämysmatkakohteena

Huttunen, Anu (2021)

 
Avaa tiedosto
Marokko elämysmatkakohteena.pdf (1.275Mt)
Lataukset: 


Huttunen, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017673
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisista Marokossa tarjottavista elämyksistä suomalaiset täysi-ikäiset matkailijat ovat kiinnostuneet ja olisivatko kyseiset matkailijat valmiita matkustamaan Marokkoon valitsemiensa elämyksien takia. Opinnäytetyön tarkoituksena ei ollut selvittää Marokon imagoa, vaan keskittyä maan elämyksellisyyteen ja selvittää minkälaisista Marokon elämyksistä suomalaiset matkailijat ovat mahdollisesti kiinnostuneet. Tutkimus antaa matkanjärjestäjille ajankohtaista tietoa Covid-19 pandemian jälkeisen tarjonnan suunnitteluun, kun matkailun rajoituksia puretaan ja matkailijat alkavat jälleen suunnitella matkoja ulkomaille.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käsiteltiin elämyksiä ja perehdyttiin aiheeseen eri tutkijoiden teorioiden ja mallien avulla. Toisessa luvussa käsiteltiin opinnäytetyön kohdemaata eli Marokkoa. Kyseisessä luvussa perehdyttiin maan yleistietoihin, historiaan ja maantietoon. Kolmannessa luvussa keskityttiin tarkemmin Marokon suosituimpiin matkailuelämyksiin. Tietoperustan teoria kerättiin suomalaisista ja englanninkielisistä kirjallisista teoksista ja verkkolähteistä.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, koska haluttiin nimenomaan saada kerättyä tilastollista tietoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropolilla luotua Internet-kyselyä. Kyseinen kysely julkaistiin 1.7.2021 sosiaalisen median kanavissa, kuten matkailuun keskittyvässä Facebook-ryhmässä ja tutkijan omassa Instagramissa. Kyselyä myös jaettiin eteenpäin tutkijan lähipiirille. Kysely suljettiin 15.7.2021. Kahden viikon aikana vastauksia oli kertynyt 95.

Tutkimus osoitti, että Marokko kiinnostaa elämysmatkakohteena suurinta osaa suomalaisia yli 18-vuotiaita, niin miehiä kuin myös naisia. Vaikka vain 15% vastaajista oli aikaisemmin käynyt Marokossa, olisi kuitenkin 78% vastaajista valmis matkustamaan Marokkoon valitsemiensa elämyksien takia. Erityisesti luontoon, historiaan ja kulttuuriin liittyvät elämykset kiinnostivat kyselyyn vastanneita eniten. Ruokaan liittyvät elämykset näyttivät myös olevan potentiaalisia kyseiselle asiakaskunnalle.

Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Marokko ei ole suosituin elämysmatkakohde suomalaisille matkailijoille. Matkanjärjestäjien tulisi keskittyä edellä mainittuihin aihealueisiin suunnitellessa matkoja kyseiselle asiakaskunnalle. Varsinkin luontoon liittyvät elämykset näyttävät olevan vetovoimaisin tekijä kyseisen suomalaisen asiakaskunnan houkuttelemiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste