Syötteen matkailualueen kesämatkailun asiakasprofilointi
Viitanen, Tia; Kurkela, Noora (2021)
Viitanen, Tia
Kurkela, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017683
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajalle Hiihtokeskus Iso-Syötteelle Syötteen matkailualueen nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä luomalla erilaisia asiakasprofiileja Syötteen kesämatkailijoista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan aluksi Syötteeseen matkailualueena sekä tutustutaan Syötteen kolmen eri alueen palveluihin ja aktiviteetteihin. Tämän jälkeen käsitellään työntö- ja vetovoimatekijöitä, matkustusmotivaatiota sekä asiakassegmentointia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake sisälsi
monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Lomake luotiin Webropol-alustalla ja tämän linkki jaettiin kerran yhden viikon aikana (19.7.-25.7.2021) toimeksiantajan
Hiihtokeskus Iso-Syötteen sosiaalisen median kanavissa sekä uutiskirjeessä. Lisäksi Vastauksia kertyi 254 kappaletta.
Tuloksissa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista oli keski-ikäisiä naisia sekä suurin osa oli
kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Majoittuminen syötteellä tapahtui suurimmaksi osaksi omistusmökeissä. Syötteen matkailualueella matkustettiin yleisimmin perheen, ystävien tai puolison kanssa ja matkat olivat vapaa-ajan matkoja. Suosituimmiksi aktiviteeteiksi nousi laskettelu, hiihto, patikointi sekä pyöräily. Suosituimpia palveluja alueella olivat ravintolat ja
kauppa sekä välinevuokraamo. Kyselylomakkeen viimeinen kysymys liittyi toiveisiin koskien Syötteen matkailualueen aktiviteetteja ja palveluita. Alueelle toivottiin monipuolisempia
pyöräilyreittejä, jotka soveltuvat myös lapsille sekä mahdollisuutta myös lasten sähköpyörien vuokraukseen. Tämän lisäksi alueelle toivottiin kunnostettua uimarantaa, saunaa, lasten leikkikenttää, kylpylää sekä kiipeilypuistoa. Palveluista ehdottomasti nousi esille paremman kaupan puute sekä toive monipuolisemmasta ravintolatarjonnasta.
Lopputuloksena tutkimuksen vastauksista, luotiin neljä erilaista asiakasprofiilikorttia, joita
toimeksiantaja voi hyödyntää tulevassa markkinoinnissaan. Asiakasprofiilikorttien avulla
toimeksiantaja oppii myös tuntemaan oman asiakaskuntansa paremmin sekä tämän kautta
kohdentamaan markkinointinsa oikeille asiakassegmenteille.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että suurin osa Syötteen matkailualueen matkailijoista
omistaa mökin alueella ja harrastavat perinteisiä aktiviteetteja, jotka alueelta löytyy. Toiveiden osalta voi myös päätellä, että alueella matkustaa paljon lapsiperheitä ja aktiviteetteja
lapsille tulisi saada lisää. Ravintoloiden ja kaupan osalta tulokset olivat ennalta arvattavissa, mutta yllätyksenä nousi esille, kuinka paljon alueelle toivottiin aktiviteetteja ja palveluita, jotka ovat jo alueella, kuten ratsastus ja melonta. Tästä voidaan päätellä markkinoinnin ja informaation puutteen liittyen alueen palveluihin ja aktiviteetteihin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan aluksi Syötteeseen matkailualueena sekä tutustutaan Syötteen kolmen eri alueen palveluihin ja aktiviteetteihin. Tämän jälkeen käsitellään työntö- ja vetovoimatekijöitä, matkustusmotivaatiota sekä asiakassegmentointia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake sisälsi
monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Lomake luotiin Webropol-alustalla ja tämän linkki jaettiin kerran yhden viikon aikana (19.7.-25.7.2021) toimeksiantajan
Hiihtokeskus Iso-Syötteen sosiaalisen median kanavissa sekä uutiskirjeessä. Lisäksi Vastauksia kertyi 254 kappaletta.
Tuloksissa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista oli keski-ikäisiä naisia sekä suurin osa oli
kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Majoittuminen syötteellä tapahtui suurimmaksi osaksi omistusmökeissä. Syötteen matkailualueella matkustettiin yleisimmin perheen, ystävien tai puolison kanssa ja matkat olivat vapaa-ajan matkoja. Suosituimmiksi aktiviteeteiksi nousi laskettelu, hiihto, patikointi sekä pyöräily. Suosituimpia palveluja alueella olivat ravintolat ja
kauppa sekä välinevuokraamo. Kyselylomakkeen viimeinen kysymys liittyi toiveisiin koskien Syötteen matkailualueen aktiviteetteja ja palveluita. Alueelle toivottiin monipuolisempia
pyöräilyreittejä, jotka soveltuvat myös lapsille sekä mahdollisuutta myös lasten sähköpyörien vuokraukseen. Tämän lisäksi alueelle toivottiin kunnostettua uimarantaa, saunaa, lasten leikkikenttää, kylpylää sekä kiipeilypuistoa. Palveluista ehdottomasti nousi esille paremman kaupan puute sekä toive monipuolisemmasta ravintolatarjonnasta.
Lopputuloksena tutkimuksen vastauksista, luotiin neljä erilaista asiakasprofiilikorttia, joita
toimeksiantaja voi hyödyntää tulevassa markkinoinnissaan. Asiakasprofiilikorttien avulla
toimeksiantaja oppii myös tuntemaan oman asiakaskuntansa paremmin sekä tämän kautta
kohdentamaan markkinointinsa oikeille asiakassegmenteille.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että suurin osa Syötteen matkailualueen matkailijoista
omistaa mökin alueella ja harrastavat perinteisiä aktiviteetteja, jotka alueelta löytyy. Toiveiden osalta voi myös päätellä, että alueella matkustaa paljon lapsiperheitä ja aktiviteetteja
lapsille tulisi saada lisää. Ravintoloiden ja kaupan osalta tulokset olivat ennalta arvattavissa, mutta yllätyksenä nousi esille, kuinka paljon alueelle toivottiin aktiviteetteja ja palveluita, jotka ovat jo alueella, kuten ratsastus ja melonta. Tästä voidaan päätellä markkinoinnin ja informaation puutteen liittyen alueen palveluihin ja aktiviteetteihin.