Yleisötyö tanssiteatterissa : kummiluokkaprojekti Ronja Ryövärintytär-teoksesta
Nuuttila, Eveliina (2012)
Nuuttila, Eveliina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917334
Tiivistelmä
Tanssiteatteri MD on Tampereella toimiva ammattitanssiteatteri. Syyskaudella 2012 Tanssiteatteri MD:ssä toteutettiin yleisötyöprojekti tamperelaisten koululaisten kanssa. Yhteensä yksitoista kummiluokaksi ilmoittautunutta koululuokkaa pääsi seuraamaan Astrid Lindgrenin kirjaan perustuvan Ronja Ryövärin-tytär-tanssiteoksen valmistumista ja harjoituksia. Kummiluokkien oppilaat tapasivat taiteellisen työryh-män jäseniä ja saivat esittää omia kommentteja, ideoita ja kritiikkiä teoksen taiteellisista ratkaisuista ja toteutustavasta. Lopulta kaikki kummiluokat pääsivät seuraamaan valmiin Ronja Ryövärintyttären en-nakkonäytöstä.
Opinnäytetyöni käsittelee teattereissa tehtävää yleisötyötä yleisellä tasolla sekä Tanssiteatteri MD:n kummiluokkaprojektia. Tutkimustavoitteeni oli selvittää kummiluokkayhteistyöhön osallistuneiden lasten kokemuksia ja mielipiteitä projektista sekä heidän näkemyksiään tanssiteatterista. Käytän työssäni teoriataustana kirjallista selvitystä teattereissa tehtävästä yleisötyöstä. Työni ensimmäisessä osassa kerron, mitä yleisötyö on, miten sitä tehdään, ketkä sitä tekevät ja mihin asioihin yleisötyöllä pyritään. Kerron tanssiteattereissa tehtävän yleisötyön erityispiirteistä. Kerron myös lasten ja nuorten kanssa tehtävän yleisötyön merkityksistä ja tavoitteista.
Tutkimukseni kummiluokkayhteistyöstä perustuu havainnointiin, tarkkailuun sekä kirjallisiin ja suullisiin haastatteluihin. Tarkkailin kahta kummiluokkaa näiden vieraillessa tanssiteatterilla ja myöhemmin toteu-tin luokkien oppitunneilla kirjalliset kyselyt sekä suulliset ryhmähaastattelut ja keskustelut. Nämä kaksi luokkaa olivat Olkahisen koulun viides luokka ja Tesoman yläasteen kahdeksannen luokan ilmaisutaidon ryhmä. Kummiluokkaprojektiin osallistuneet oppilaat pääsivät tutustumaan tanssiteatteriin ja nykytanssiin pintaa syvemmältä. Heille selkeytyi muun muassa miten esitykset toteutetaan, ketkä tanssi-teatterissa työskentelevät sekä miten tanssin keinoin on mahdollista ilmaista ja kertoa tarinoita. Lapset ja nuoret saivat itselleen kokemuksen ja elämyksiä, jotka toivottavasti kannustavat heitä tanssiteatterin pariin myöhemmin. Lapsille tärkeää oli se, että he saivat sanoa oman mielipiteensä ja aikuiset kuuntelivat heitä. Projekti yhdistettiin koulutyöhön kummiluokkien opetuksessa. Tanssiteatteri MD sai arvokasta tietoa koululaisilta suorana palautteena koskien Ronja Ryövärintytär-teoksen toteutustapoja. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää, kun jatkossa tehdään yleisötyöprojekteja lasten ja nuorten kanssa.
Opinnäytetyöni käsittelee teattereissa tehtävää yleisötyötä yleisellä tasolla sekä Tanssiteatteri MD:n kummiluokkaprojektia. Tutkimustavoitteeni oli selvittää kummiluokkayhteistyöhön osallistuneiden lasten kokemuksia ja mielipiteitä projektista sekä heidän näkemyksiään tanssiteatterista. Käytän työssäni teoriataustana kirjallista selvitystä teattereissa tehtävästä yleisötyöstä. Työni ensimmäisessä osassa kerron, mitä yleisötyö on, miten sitä tehdään, ketkä sitä tekevät ja mihin asioihin yleisötyöllä pyritään. Kerron tanssiteattereissa tehtävän yleisötyön erityispiirteistä. Kerron myös lasten ja nuorten kanssa tehtävän yleisötyön merkityksistä ja tavoitteista.
Tutkimukseni kummiluokkayhteistyöstä perustuu havainnointiin, tarkkailuun sekä kirjallisiin ja suullisiin haastatteluihin. Tarkkailin kahta kummiluokkaa näiden vieraillessa tanssiteatterilla ja myöhemmin toteu-tin luokkien oppitunneilla kirjalliset kyselyt sekä suulliset ryhmähaastattelut ja keskustelut. Nämä kaksi luokkaa olivat Olkahisen koulun viides luokka ja Tesoman yläasteen kahdeksannen luokan ilmaisutaidon ryhmä. Kummiluokkaprojektiin osallistuneet oppilaat pääsivät tutustumaan tanssiteatteriin ja nykytanssiin pintaa syvemmältä. Heille selkeytyi muun muassa miten esitykset toteutetaan, ketkä tanssi-teatterissa työskentelevät sekä miten tanssin keinoin on mahdollista ilmaista ja kertoa tarinoita. Lapset ja nuoret saivat itselleen kokemuksen ja elämyksiä, jotka toivottavasti kannustavat heitä tanssiteatterin pariin myöhemmin. Lapsille tärkeää oli se, että he saivat sanoa oman mielipiteensä ja aikuiset kuuntelivat heitä. Projekti yhdistettiin koulutyöhön kummiluokkien opetuksessa. Tanssiteatteri MD sai arvokasta tietoa koululaisilta suorana palautteena koskien Ronja Ryövärintytär-teoksen toteutustapoja. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää, kun jatkossa tehdään yleisötyöprojekteja lasten ja nuorten kanssa.