Strateginen kyvykkyystarkastelu IT:n näkökulmasta
Saukkonen, Jyrki (2021)
Saukkonen, Jyrki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417752
Tiivistelmä
IT-työn kokonaisuuden hahmottaminen ja liiketoiminnan kehittämisen priorisointi strategisiin painopistealueisiin on vaikeaa. Opinnäytetyön ja kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää, millaisia kyvykkyyksiä Finavia tarvitsee lentoasemien operoimiseksi ja miten kehittämistä voidaan priorisoida ja suunnittelua tehdä kokonaisvaltaisesti strategisesti sovittujen painopistealueiden kautta jatkuvana kehityksenä.
Kyvykkyydet liitetään usein henkilöstön osaamiseen ja osaamisen kehittämiseen henkilöstöjohtamisen osa-alueena. Tässä työssä pyritään kokonaisvaltaisempaan lähestymistapaan, jossa kyvykkyydet katsotaan olevan osa strategista johtamista. Kyvykkyyksiä pyritään käsittelemään liiketoiminnan ja IT:n kehittämisen näkökulmasta, niin että fokus on enemmän liiketoiminnan lopputuloksissa kuin IT-tuotoksissa.
Opinnäytetyön lähestymistapana on tapaustutkimus. Kehitystehtävän tutkimuksen aineistonhankintamenetelminä on avoin haastattelu ja dokumenttianalyysi, analysointitapana käytetään sisällönanalyysia. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksen yksityiskohtaiset tulokset, analyysit ja johtopäätökset, sekä ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi.
Kehittämistehtävänä tehtiin strategisen kyvykkyystarkastelu, jonka lopputuloksena syntyi kyvykkyyskartta, johon on havainnollistettu keskeiset kyvykkyydet, kyvykkyysalueet ja niiden kypsyystasot, sekä kyvykkyydet, joiden kehittämiseen tulisi tutkimuksen mukaan kiinnittää erityistä huomiota. Kyvykkyyskartta tarjoaa kokonaiskuvan yrityksen kyvykkyyksistä ja luo hyvän pohjan keskusteluille, pohdinnoille ja päätöksenteolle. Kyvykkyyskartan avulla voidaan analysoida nykyistä toimintaa, sekä suunnitella ja priorisoida kehittämistä liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin kohteisiin. Kyvykkyyskartta sisältää yrityksen toiminnan kannalta keskeiset kyvykkyydet, mutta tunnistettujen kyvykkyyksien osalta voi edelleen olla puutteita, myöskään kaikkien tunnistettujen kyvykkyyksien kypsyystaso ei selvinnyt tutkimuksessa. Tarkasteltaessa IT-investointien kohdentumista kyvykkyysalueittain ja kyvykkyyksittäin, voitiin havaita että IT-investoinnit ovat pääosin kohdistuneet strategisesti tärkeille kyvykkyysalueille. Sen sijaan yksittäisten kyvykkyyksien osalta IT-investoinnit eivät välttämättä ole kohdistuneet niihin kyvykkyyksiin, joissa on suurimmat kehitystarpeet.
Ratkaisuehdotuksena kyvykkyyksien kehittämistä tulisi jatkaa soveltaen kyvykkyyspohjaista suunnittelumallia (Capability-based planning, CBP).
Kyvykkyydet liitetään usein henkilöstön osaamiseen ja osaamisen kehittämiseen henkilöstöjohtamisen osa-alueena. Tässä työssä pyritään kokonaisvaltaisempaan lähestymistapaan, jossa kyvykkyydet katsotaan olevan osa strategista johtamista. Kyvykkyyksiä pyritään käsittelemään liiketoiminnan ja IT:n kehittämisen näkökulmasta, niin että fokus on enemmän liiketoiminnan lopputuloksissa kuin IT-tuotoksissa.
Opinnäytetyön lähestymistapana on tapaustutkimus. Kehitystehtävän tutkimuksen aineistonhankintamenetelminä on avoin haastattelu ja dokumenttianalyysi, analysointitapana käytetään sisällönanalyysia. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksen yksityiskohtaiset tulokset, analyysit ja johtopäätökset, sekä ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi.
Kehittämistehtävänä tehtiin strategisen kyvykkyystarkastelu, jonka lopputuloksena syntyi kyvykkyyskartta, johon on havainnollistettu keskeiset kyvykkyydet, kyvykkyysalueet ja niiden kypsyystasot, sekä kyvykkyydet, joiden kehittämiseen tulisi tutkimuksen mukaan kiinnittää erityistä huomiota. Kyvykkyyskartta tarjoaa kokonaiskuvan yrityksen kyvykkyyksistä ja luo hyvän pohjan keskusteluille, pohdinnoille ja päätöksenteolle. Kyvykkyyskartan avulla voidaan analysoida nykyistä toimintaa, sekä suunnitella ja priorisoida kehittämistä liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin kohteisiin. Kyvykkyyskartta sisältää yrityksen toiminnan kannalta keskeiset kyvykkyydet, mutta tunnistettujen kyvykkyyksien osalta voi edelleen olla puutteita, myöskään kaikkien tunnistettujen kyvykkyyksien kypsyystaso ei selvinnyt tutkimuksessa. Tarkasteltaessa IT-investointien kohdentumista kyvykkyysalueittain ja kyvykkyyksittäin, voitiin havaita että IT-investoinnit ovat pääosin kohdistuneet strategisesti tärkeille kyvykkyysalueille. Sen sijaan yksittäisten kyvykkyyksien osalta IT-investoinnit eivät välttämättä ole kohdistuneet niihin kyvykkyyksiin, joissa on suurimmat kehitystarpeet.
Ratkaisuehdotuksena kyvykkyyksien kehittämistä tulisi jatkaa soveltaen kyvykkyyspohjaista suunnittelumallia (Capability-based planning, CBP).