Sekatavarakaupan toimitusketjun tehostaminen
Härkönen, Topias (2021)
Härkönen, Topias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617799
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimitusketjun tehostamista suomalaisen sekatavarakaupan ja toimittajan välillä. Tavoitteena löytää kehityskohteita logistisista toiminnoista. Työn alussa esitellään kaupan ala Suomessa ja erityisesti avataan vähittäiskaupan alaa.
Teoriaosuudessa esitellään ja avataan toimitusketjua, sekä mittareita ja laskukaavoja sen kehittämiseen ja tehostamiseen.
Tutkivassa osiossa esitellään tarkemmin toimeksiantaja ja valittu toimittaja. Yritys X on suomalainen sekatavarakauppa, jonka sortimentti koostuu useasta kategoriasta, esim. rakentaminen ja työkalut. Tutkittu toimittaja on suomalainen konserni, jonka sortimentti koostuu talous- ja puutarhatarvikkeista, niin kesä- kuin talvisesonkiin. Valikoimaa on tutkittu abc-analyysin avulla, jolla todetaan, ettei siihen tarvitse tehdä muutoksia.
Tilaustyön kehittämiseksi tutkittiin yrityksen X täydennysmenetelmää ja laskettiin uusi uudelleentilauspiste, varmuusvarasto ja maksimivarasto esimerkkituotteelle. Toimittajan kuljetus- ja varastointikustannuksiin ei ollut dataa saatavilla, joten tutkittiin työssä vaihtoehtoiskustannuksia, jossa vertailtiin kustannuksia kahden eri toimintamallin välillä. Ensimmäisessä tavara tilataan suoraan toimittajalta myymälään ja toisessa kuumimmat sesonkituotteet tilataan kolmannen osapuolen varastolle, jonka myötä voidaan varmistaa tuotteiden saatavuus, kasvattaa myyntiä, hyödyntää tilausautomatiikkaa ja saada kustannussäästöjä. Näiden tekijöiden myötä myös tehokkuus ja kannattavuus kasvaa.
Empiirisessä osuudessa havaittiin, että 10 % hintojenalennuksella voidaan kompensoida kuljettamisesta ja varastoinnista aiheutuvat lisäkulut ja toimintamalli saadaan kannattavaksi. Myöskin toimittajalle tästä toimintamallista aiheutuisi merkittävä säästö kuljetuskustannuksissa, kun aikaisemman yli 30:n osoitteen sijasta tarvitsisi enää toimittaa vain yhteen osoitteeseen.
Haasteiksi työssä muodostui datan saatavuus toimittajan logistiikkakustannusten suhteen ja tutkittavan toimittajan valinta. The aim of this thesis is to introduce and develop the supply chain between the client and the chosen supplier. Store business and more specifically retail business is introduced in the beginning of the thesis.
Theory part of the thesis will dress the term supply chain and also unveil different KPI’s and calculation formulas to improve the supply chain in general and boost the efficiency.
Case study in the end will more specifically present the client and the chosen supplier. Company X is a Finnish retail chain, whose selection consists of different categories, such as construction equipment and tools. Supplier under the investigation is a Finnish concern, whose assortment consist of household and gardening accessories. Supplier’s assortment is inspected with ABC-analysis, and via the analysis it is stated that the category doesn’t need sudden changes.
To improve the material replenishing between the two, new re-ordering point, safety stock and maximum stock were defined for an example product. Since there wasn’t any data available regarding to supplier’s transport and storage costs, the only option was to research the costs between two different operating models. The first model being the transportation of the products from suppliers' stock straight to the stores, which also is the current model. The second model being the transportation of the products to a third-party warehouse, which secures the availability of season products, increases sales and also allows using the replenishing automatic all while gaining cost effectiveness.
It was noticed in the case study part, that a 10 % discount in purchasing prices compensates the additional costs caused by transportation and warehousing and the new operating model is lucrative. It also creates a huge advantage for the supplier, as they only have to deliver cargo to one address, instead of over 30 addresses.
Poor availability of data in regard to supplier’s logistics costs and the choice of supplier itself for this thesis became a personal challenge for me.
Teoriaosuudessa esitellään ja avataan toimitusketjua, sekä mittareita ja laskukaavoja sen kehittämiseen ja tehostamiseen.
Tutkivassa osiossa esitellään tarkemmin toimeksiantaja ja valittu toimittaja. Yritys X on suomalainen sekatavarakauppa, jonka sortimentti koostuu useasta kategoriasta, esim. rakentaminen ja työkalut. Tutkittu toimittaja on suomalainen konserni, jonka sortimentti koostuu talous- ja puutarhatarvikkeista, niin kesä- kuin talvisesonkiin. Valikoimaa on tutkittu abc-analyysin avulla, jolla todetaan, ettei siihen tarvitse tehdä muutoksia.
Tilaustyön kehittämiseksi tutkittiin yrityksen X täydennysmenetelmää ja laskettiin uusi uudelleentilauspiste, varmuusvarasto ja maksimivarasto esimerkkituotteelle. Toimittajan kuljetus- ja varastointikustannuksiin ei ollut dataa saatavilla, joten tutkittiin työssä vaihtoehtoiskustannuksia, jossa vertailtiin kustannuksia kahden eri toimintamallin välillä. Ensimmäisessä tavara tilataan suoraan toimittajalta myymälään ja toisessa kuumimmat sesonkituotteet tilataan kolmannen osapuolen varastolle, jonka myötä voidaan varmistaa tuotteiden saatavuus, kasvattaa myyntiä, hyödyntää tilausautomatiikkaa ja saada kustannussäästöjä. Näiden tekijöiden myötä myös tehokkuus ja kannattavuus kasvaa.
Empiirisessä osuudessa havaittiin, että 10 % hintojenalennuksella voidaan kompensoida kuljettamisesta ja varastoinnista aiheutuvat lisäkulut ja toimintamalli saadaan kannattavaksi. Myöskin toimittajalle tästä toimintamallista aiheutuisi merkittävä säästö kuljetuskustannuksissa, kun aikaisemman yli 30:n osoitteen sijasta tarvitsisi enää toimittaa vain yhteen osoitteeseen.
Haasteiksi työssä muodostui datan saatavuus toimittajan logistiikkakustannusten suhteen ja tutkittavan toimittajan valinta.
Theory part of the thesis will dress the term supply chain and also unveil different KPI’s and calculation formulas to improve the supply chain in general and boost the efficiency.
Case study in the end will more specifically present the client and the chosen supplier. Company X is a Finnish retail chain, whose selection consists of different categories, such as construction equipment and tools. Supplier under the investigation is a Finnish concern, whose assortment consist of household and gardening accessories. Supplier’s assortment is inspected with ABC-analysis, and via the analysis it is stated that the category doesn’t need sudden changes.
To improve the material replenishing between the two, new re-ordering point, safety stock and maximum stock were defined for an example product. Since there wasn’t any data available regarding to supplier’s transport and storage costs, the only option was to research the costs between two different operating models. The first model being the transportation of the products from suppliers' stock straight to the stores, which also is the current model. The second model being the transportation of the products to a third-party warehouse, which secures the availability of season products, increases sales and also allows using the replenishing automatic all while gaining cost effectiveness.
It was noticed in the case study part, that a 10 % discount in purchasing prices compensates the additional costs caused by transportation and warehousing and the new operating model is lucrative. It also creates a huge advantage for the supplier, as they only have to deliver cargo to one address, instead of over 30 addresses.
Poor availability of data in regard to supplier’s logistics costs and the choice of supplier itself for this thesis became a personal challenge for me.