Vem sköter marknadsföringen?: En studie om vilka faktorer påverkar valet av att utlokalisera marknadsföringen i mikroföretag
Eklundh, Max; Tjäru, Titus (2021)
Eklundh, Max
Tjäru, Titus
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617827
Tiivistelmä
Detta arbete är en kvantitativ studie om hur mikroföretag använder sig av utlokalisering i sin marknadsföring. Målgruppen är avgränsad till de mikroföretag som driver sin huvudsakliga verksamhet inom huvudstadsregionen. Arbetets syfte är att studera i hur stor omfattning huvudstadsregionens mikroföretag använder sig av utlokaliserad marknadsföring. Med resultaten av denna undersökning får man en uppfattning om mikroföretags tillvägagångssätt kring deras marknadsföring. Användningsgraden av utlokalisering samt största marknadsföringshinder bland mikroföretag redogörs också. Arbetets teorier omfattar bland annat utlokaliserandets för- och nackdelar, digital marknadsföring samt dess användning bland mikroföretag. Jämförelse med tidigare undersökningar om ämnet görs också. Som metod användes enkätundersökning, via Google Forms, som bestod av 24 frågor och besvarades av 200 mikroföretag. Resultatet visar att andelen företag som använder och inte använder sig av utlokaliserad marknadsföring är mycket lika. Det framkommer att de främsta orsakerna bakom mikroföretags val att använda sig av utlokaliserad marknadsföring är tidsbrist, brist på kunskap och möjligheten att fokusera sig på företagets kärnverksamhet. Av de mikroföretag som använder sig av utlokaliserad marknadsföring gör endast en liten del av dem det för att minska på sina kostnader. De företag som använder sig av utlokaliserad marknadsföring allokerar ändå mera av personalens arbetstid på marknadsföring, jämfört med de företag som inte använder sig av utlokaliserad marknadsföring.