Instagramin hyödyntäminen urheilijan henkilöbrändäyksessä
Huokuna, Milja (2021)
Huokuna, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617825
Tiivistelmä
Henkilöbrändit ja henkilöbrändäys ovat ilmiöinä kasvattaneet suosiotaan viimeisten vuosien aikana. Hyvin monella alalla henkilöbrändäyksestä on tullut tärkeä tapa erottautua muista. Tämä pätee myös urheilussa ja urheilijoiden keskuudessa. Omalla vahvalla henkilöbrändillään urheilijat voivat erottautua muista, ja esimerkiksi siten saada merkittäviä yhteistyökumppaneita. Tämä puolestaan voi tarkoittaa lisätuloja urheilu-uran tueksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin urheilijoiden henkilöbrändäystä Instagramissa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka urheilijat hyödyntävät Instagramia omassa henkilöbrändäyksessään. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin neljää eri urheilijaa. Heistä kolme oli aktiiviurheilijoita ja yksi jo urheilu-uransa päättänyt. Opinnäytetyöprosessi toteutettiin kevään ja kesän 2021 aikana.
Työn aihe on ajankohtainen, koska sosiaalinen media on kehittynyt viimeisten vuosien aikana hyvin paljon. Urheilijoiden esiintyminen sosiaalisen median kanavissa on kasvattanut suosiotaan, ja monet urheilijat ovat hyvin seurattuja etenkin Instagramissa. Näin urheilijoiden henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa on entistä tärkeämpää.
Aiheen ajankohtaisuutta tukee myös se, että vuodesta 2021 muodostui olympiavuosi, ja olympiavuotena käydään paljon keskustelua urheilun ja urheilijoiden ympärillä. Myös koronapandemia on lisännyt aiheen ajankohtaisuutta, kun urheilijoille on tullut yhä tärkeämmäksi olla aktiivisesti esillä sosiaalisen median kanavissa siirtyneiden tai peruttujen kilpailuiden vuoksi. Sosiaalisessa mediassa aktiivisesti esillä olemalla urheilijat ovat voineet pitää oman nimensä pinnalla ja mukana keskusteluissa.
Tuloksista ilmeni, että viime vuosien aikana urheilijoiden panostus omaan henkilöbrändiin on ollut kasvussa. Tärkeänä asiana nousi esiin myös, että urheilijalla ei välttämättä tarvitse olla tuhansittain seuraajia Instagramissa, jotta siellä aktiivisesti toimiminen olisi taloudellisesti kannattavaa. Myös pienemmillä seuraajamäärillä voi saavuttaa lisätuloja ja tärkeää näkyvyyttä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin urheilijoiden henkilöbrändäystä Instagramissa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka urheilijat hyödyntävät Instagramia omassa henkilöbrändäyksessään. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin neljää eri urheilijaa. Heistä kolme oli aktiiviurheilijoita ja yksi jo urheilu-uransa päättänyt. Opinnäytetyöprosessi toteutettiin kevään ja kesän 2021 aikana.
Työn aihe on ajankohtainen, koska sosiaalinen media on kehittynyt viimeisten vuosien aikana hyvin paljon. Urheilijoiden esiintyminen sosiaalisen median kanavissa on kasvattanut suosiotaan, ja monet urheilijat ovat hyvin seurattuja etenkin Instagramissa. Näin urheilijoiden henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa on entistä tärkeämpää.
Aiheen ajankohtaisuutta tukee myös se, että vuodesta 2021 muodostui olympiavuosi, ja olympiavuotena käydään paljon keskustelua urheilun ja urheilijoiden ympärillä. Myös koronapandemia on lisännyt aiheen ajankohtaisuutta, kun urheilijoille on tullut yhä tärkeämmäksi olla aktiivisesti esillä sosiaalisen median kanavissa siirtyneiden tai peruttujen kilpailuiden vuoksi. Sosiaalisessa mediassa aktiivisesti esillä olemalla urheilijat ovat voineet pitää oman nimensä pinnalla ja mukana keskusteluissa.
Tuloksista ilmeni, että viime vuosien aikana urheilijoiden panostus omaan henkilöbrändiin on ollut kasvussa. Tärkeänä asiana nousi esiin myös, että urheilijalla ei välttämättä tarvitse olla tuhansittain seuraajia Instagramissa, jotta siellä aktiivisesti toimiminen olisi taloudellisesti kannattavaa. Myös pienemmillä seuraajamäärillä voi saavuttaa lisätuloja ja tärkeää näkyvyyttä.