Toimi! -sovelluksen käyttäjäkokemus
Kukkonen, Elisa (2021)
Kukkonen, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817575
Tiivistelmä
Haasteet itsesäätelyssä ja oman vireystilan säätelyssä näkyvät usein lapsen arjessa keskittymisen ja tark-kaavuuden pulmina sekä poikkeavana käyttäytymisenä. Toimi! on toimintaterapiapalveluita tuottavan Toimivax Oy :n kehittämä mobiilisovellus ja sen tarkoituksena on tukea lasta oman vireystilan tunnistami-sessa ja säätelyssä. Toimintaterapeutit ovat käyttäneet erilaisia sovelluksia aikaisemminkin terapiavälinei-nä, mutta Toimi! on maailmanlaajuisesti ensimmäinen ammattiryhmän itse suunnittelema sovellus. Opin-näytetyössä kuvataan millaisia käyttökokemuksia mobiilisovelluksilla on kuvattu aiemmissa tutkimuksissa kuntoutujan toiminnan tukena, miten Toimi!- sovellus tukee lapsen itsesäätelytaitojen kehitystä ja miten Toimi! -sovellus on tukenut lapsen toimintaa arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, onko Toimi! -sovelluksesta hyötyä käyttäjälle itsesäätelytaitojen kehittämisessä ja kuinka sitoutuneita asiakkaat ja heidän arjessaan läsnä olevat aikuiset ovat sovelluksen käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineisto kerättiin teemahaas-tatteluina. Lopulliseen aineistoon kerättiin kolme haastattelua. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kirjalli-suuskatsaus, jonka aineisto kerättiin CINAHL ja Sage journals online -tietokannoista. Lopulliseen kirjalli-suuskatsauksen aineistoon valittiin kaksi tutkimusta, jotka on julkaistu 2020-2021 -välisenä aikana.
Tästä opinnäytetyöstä saatujen tutkimustuloksien avulla voidaan todeta, että Toimi! sovellusta voidaan käyttää lapsen arjessa tukemaan itsesäätelykeinojen kehittämistä. Toimintaterapia-asiakkaiden kuntou-tusjaksojen tavoitteet ovat hyvin yksilöllisiä ja siksi onkin tärkeää, että sovellusta voi muokata käyttäjän tarpeiden mukaan. Se soveltuu käytettäväksi yhdessä vanhemman kanssa tai itsenäisesti. Lisäksi sovellus-ta voi hyödyntää niin, että vanhemmat ohjeistavat sen sisältämiä apukeinoja lapsen arkeen ilman sovel-luksen yhdessä käyttämistä. Haasteena Toimi! -sovelluksessa on lapsen sitouttaminen sen käyttöön niin, että sitä käytettäisiin oma-aloitteisesti. Sovellusta oli tulosten mukaan käytetty vireystilan tunnistamiseen ja sen säätelyn harjoitteluun rauhallisella hetkellä sekä tukena tilanteissa, joissa lapsen haasteet näkyivät impulsiivisuutena tai jumiutumisena. Sovelluksesta tarvitaan kuitenkin lisätietoa ja olisi tarpeellista tutkia toimintaterapeuttien kokemuksia sen käyttämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineisto kerättiin teemahaas-tatteluina. Lopulliseen aineistoon kerättiin kolme haastattelua. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kirjalli-suuskatsaus, jonka aineisto kerättiin CINAHL ja Sage journals online -tietokannoista. Lopulliseen kirjalli-suuskatsauksen aineistoon valittiin kaksi tutkimusta, jotka on julkaistu 2020-2021 -välisenä aikana.
Tästä opinnäytetyöstä saatujen tutkimustuloksien avulla voidaan todeta, että Toimi! sovellusta voidaan käyttää lapsen arjessa tukemaan itsesäätelykeinojen kehittämistä. Toimintaterapia-asiakkaiden kuntou-tusjaksojen tavoitteet ovat hyvin yksilöllisiä ja siksi onkin tärkeää, että sovellusta voi muokata käyttäjän tarpeiden mukaan. Se soveltuu käytettäväksi yhdessä vanhemman kanssa tai itsenäisesti. Lisäksi sovellus-ta voi hyödyntää niin, että vanhemmat ohjeistavat sen sisältämiä apukeinoja lapsen arkeen ilman sovel-luksen yhdessä käyttämistä. Haasteena Toimi! -sovelluksessa on lapsen sitouttaminen sen käyttöön niin, että sitä käytettäisiin oma-aloitteisesti. Sovellusta oli tulosten mukaan käytetty vireystilan tunnistamiseen ja sen säätelyn harjoitteluun rauhallisella hetkellä sekä tukena tilanteissa, joissa lapsen haasteet näkyivät impulsiivisuutena tai jumiutumisena. Sovelluksesta tarvitaan kuitenkin lisätietoa ja olisi tarpeellista tutkia toimintaterapeuttien kokemuksia sen käyttämisestä.