Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

P4C-mallin soveltuvuus suomalaiseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan

Korkiamäki, Tiia; Pelkkikangas, Elina (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Korkiamäki_Pelkkikangas.pdf (758.1Kt)
Lataukset: 


Korkiamäki, Tiia
Pelkkikangas, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817599
Tiivistelmä
Osallisuuden edistäminen nähdään keskeisenä keinona köyhyyden torjumisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Osallisuus ja sen edistäminen on merkityksellistä hyvinvoinnille ja terveydelle. Koulut ovat tärkeässä asemassa lasten osallisuuden vahvistamisessa. Tuen tarve on koululaisilla yhä yleisempää. Tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien lasten määrä peruskouluissa on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmeninä. Samanaikaisesti opetus erityisryhmissä on vähentynyt ja erityisoppilaiden opetus yleisopetuksen ryhmissä lisääntynyt. Koulutoimintaterapiaa on Suomessa hyödynnetty vielä kovin vähän, vaikka käytännön hyvät kokemukset liittyvät toimintamuotoihin, joissa erityispalveluiden henkilökunta tukee suoraan koulun henkilökuntaa.

Vertailevalla laadullisella tutkimuksella selvitettiin, kuinka Partnering for Change (P4C) -mallin mukainen koulutoimintaterapia on sovellettavissa eteläpohjalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaiseen perusopetukseen. Aineistona oli Partnering for Change Implementation and Evaluation 2013-2015 -julkaisu ja eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma täydennettynä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 -asiakirjalla. Aineiston analysointia toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja tutkimustyössä muodostuneita yläluokkia vertailemalla.

Tutkimustyön tuloksena tutkimusaineistosta tunnistettiin useita yhdistäviä teemoja: porrastettu tuki, yhteistyö, osallisuuden tukeminen sekä varhainen tunnistaminen ja ennaltaehkäisy. Toisistaan eroavina teemoina tunnistettiin tiedon ja ymmärryksen lisääminen sekä ohjaaminen. Aineiston tarkastelu osoitti, että P4C-malli ja eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma sisältävät useita toisiaan vastaavia teemoja ja painotuksia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että P4C-mallin mukaisella toimintaterapialla voitaisiin todennäköisesti edistää oppilaiden osallisuutta myös suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste