Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa: Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksessa
Rissanen, Laura (2021)
Rissanen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317732
Tiivistelmä
Pedagogiikka on iso ja tärkeä osa suomalaista varhaiskasvatusta. Opetushallituksen laatima Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittää varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteeksi lasten oppimisen ja hyvinvoinnin edistämisen sekä laaja-alaisen osaamisen edistämisen. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet määrittelee myös ohjaavana asiakirjana johtajuuden ja antaa johtajan työhön vahvan pohjan. Pedagogista johtamista tarvitaan, jotta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki sisältyy
varhaiskasvatuksen eri osa-alueille. Pedagoginen johtaminen on tavoitteellista ja suunnitelmallista henkilöstön oppimisen ja pedagogiikan kehittämisen johtamista. Pedagogisen johtamisen lähtökohtana on oppimista edistävän johtamisen sisäistäminen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää pedagogista johtajuutta käytännön työssä. Tutkimuksessa selvitettiin pedagogisen johtajuuden näkymistä tiimityössä sekä käytännön tasolla ryhmän toiminnassa. Tavoitteena oli lisäksi kartoittaa pedagogisen johtamisen rakenteita eri osa-alueilla ja tarkastella
pedagogisen johtamisen kehittämistä sekä arviointia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruutapana käytettiin ryhmähaastatteluja, joihin osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että pedagoginen johtajuus nähtiin varhaiskasvatuksen opettajan tärkeänä tehtävänä. Pedagogisessa johtajuudessa tärkeää on suunnitelmallisuus ja kokonaisuuden hallinta. Pedagogisena johtajana varhaiskasvatuksen opettaja toimii tiiminsä johtajana. Hyvä pedagoginen johtaja ottaa huomioon lasten yksilölliset tarpeet ja tavoitteet toiminnan suunnittelussa. Varhaiskasvatukseen luodut
palaverikäytännöt vahvistavat pedagogisen johtajuuden toteutumista. Pedagogiikka näkyy varhaiskasvatuksessa jokaisella eri osa-alueella. Esimiehen tuki koettiin tärkeäksi, jotta pedagoginen johtajuus voi toteutua.
Itsensä kehittäminen on tärkeää, jotta pedagogiikan tuntemus lisääntyy. Päällimmäisenä haasteena pedagogisen johtajuuden toteuttamisessa koettiin ajan riittämättömyys.
perusteet määrittelee myös ohjaavana asiakirjana johtajuuden ja antaa johtajan työhön vahvan pohjan. Pedagogista johtamista tarvitaan, jotta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki sisältyy
varhaiskasvatuksen eri osa-alueille. Pedagoginen johtaminen on tavoitteellista ja suunnitelmallista henkilöstön oppimisen ja pedagogiikan kehittämisen johtamista. Pedagogisen johtamisen lähtökohtana on oppimista edistävän johtamisen sisäistäminen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää pedagogista johtajuutta käytännön työssä. Tutkimuksessa selvitettiin pedagogisen johtajuuden näkymistä tiimityössä sekä käytännön tasolla ryhmän toiminnassa. Tavoitteena oli lisäksi kartoittaa pedagogisen johtamisen rakenteita eri osa-alueilla ja tarkastella
pedagogisen johtamisen kehittämistä sekä arviointia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruutapana käytettiin ryhmähaastatteluja, joihin osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että pedagoginen johtajuus nähtiin varhaiskasvatuksen opettajan tärkeänä tehtävänä. Pedagogisessa johtajuudessa tärkeää on suunnitelmallisuus ja kokonaisuuden hallinta. Pedagogisena johtajana varhaiskasvatuksen opettaja toimii tiiminsä johtajana. Hyvä pedagoginen johtaja ottaa huomioon lasten yksilölliset tarpeet ja tavoitteet toiminnan suunnittelussa. Varhaiskasvatukseen luodut
palaverikäytännöt vahvistavat pedagogisen johtajuuden toteutumista. Pedagogiikka näkyy varhaiskasvatuksessa jokaisella eri osa-alueella. Esimiehen tuki koettiin tärkeäksi, jotta pedagoginen johtajuus voi toteutua.
Itsensä kehittäminen on tärkeää, jotta pedagogiikan tuntemus lisääntyy. Päällimmäisenä haasteena pedagogisen johtajuuden toteuttamisessa koettiin ajan riittämättömyys.