Hei, me taiteillaan kesäkerhossa : Taideidea-vihko lastenohjaajan työvälineeksi
Yli-Antola, Sari (2012)
Yli-Antola, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817145
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli saada lastenohjaajat innostumaan enemmän erilaisten taidelähtöisten menetelmien ja tuokioiden käytöstä ja ottamaan ne osaksi omaa työtänsä. Tavoitteena oli myös saada lastenohjaajat pohtimaan lasten osallisuuden huomioimista ja toteutumista taidelähtöisten menetelmien ja tuokioiden osalta. Tavoitteisiin päästäksemme, pidimme yhdessä lastenohjaajien kanssa kesäkerhoissa erilaisia taidetuokioita, jotka olivat kädentaito, sadutus sekä tanssi-ilmaisu. Tuokioiden lisäksi keskustelimme lastenohjaajien kanssa taiteesta ja osallisuudesta sekä niihin liittyvistä ajatuksista ja kokemuksista pienten lasten parissa.
Keräsin lastenohjaajilta heidän hyväksi kokemiaan taidelähtöisiä menetelmiä ja tuokioita, jotka he halusivat jakaa toisten lastenohjaajien tietoon. Nämä kaikki kokosin Taideidea-vihkoon ja lisäksi myös lastenohjaajien toiveesta teoriaa taiteesta ja osallisuudesta. Lisäsin siihen myös lastenohjaajien ajatuksia lapsista, taiteesta ja osallisuudesta, jotka keräsin muistilapputyöskentelyn avulla. Muistilapputyöskentelyn lisäksi kehittämistyön prosessi eteni opinnäytetyöpäiväkirjan, palaverien, sähköposti- ja Facebook- viestittelyjen, keskustelujen palautelomakkeiden ja valokuvien avulla. Taideidea-vihkoa tulivat elävöittämään lasten ajatukset taiteesta ja valokuvat tuokioista.
Kehittämistyönraporttini koostuu siten, että johdannon jälkeen toisessa luvussa esittelen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kasvatusasiain keskuksen toimintaa. Kolmannessa luvussa esittelen kirkon varhaiskasvatusta ja neljännessä taidetta lasten kanssa. Viides luku koostuu lapsen osallisuudesta ja kuudennessa luvussa on kuvattu kehittämistoiminnan koko prosessi aina alkuaskelista loppukiitoksiin. Lopussa on kehittämistyön tuotos eli taideidea-vihko.
Keräsin lastenohjaajilta heidän hyväksi kokemiaan taidelähtöisiä menetelmiä ja tuokioita, jotka he halusivat jakaa toisten lastenohjaajien tietoon. Nämä kaikki kokosin Taideidea-vihkoon ja lisäksi myös lastenohjaajien toiveesta teoriaa taiteesta ja osallisuudesta. Lisäsin siihen myös lastenohjaajien ajatuksia lapsista, taiteesta ja osallisuudesta, jotka keräsin muistilapputyöskentelyn avulla. Muistilapputyöskentelyn lisäksi kehittämistyön prosessi eteni opinnäytetyöpäiväkirjan, palaverien, sähköposti- ja Facebook- viestittelyjen, keskustelujen palautelomakkeiden ja valokuvien avulla. Taideidea-vihkoa tulivat elävöittämään lasten ajatukset taiteesta ja valokuvat tuokioista.
Kehittämistyönraporttini koostuu siten, että johdannon jälkeen toisessa luvussa esittelen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kasvatusasiain keskuksen toimintaa. Kolmannessa luvussa esittelen kirkon varhaiskasvatusta ja neljännessä taidetta lasten kanssa. Viides luku koostuu lapsen osallisuudesta ja kuudennessa luvussa on kuvattu kehittämistoiminnan koko prosessi aina alkuaskelista loppukiitoksiin. Lopussa on kehittämistyön tuotos eli taideidea-vihko.