Nurses' experiences from communicating with hearing impaired patients
Mattjus, Camilla (2012)
Mattjus, Camilla
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817049
Tiivistelmä
The aim of this study was to find out nurses’ experiences from communicating with hearing impaired patients. For this thesis the respondent employed a qualitative approach as well as content analysis in order to identify prominent themes and patterns among the themes. The theoretical framework used was Mishel’s theory of uncertainty in illness, Kolbaca’s theory of comfort as well as Swanson’s theory of caring. The theoretical background contains information about different hearing impairments and the most common hearing aids as well as information about how common hearing impairments are today.
The study indicates that nurses are not so familiar with how to communicate with hearing impaired patients and that there are deficiencies in the nursing education as there is nothing about hearing impairment or how to communicate, in the current curriculum. It also turned out that there is an interest in learning more about hearing impairments, how to communicate and to get more information about the hearing aids used and, according to the study, there is a need for it. Målet med den här studien var att ta reda på sjukskötares erfarenhet av att kommunicera med hörselskadade patienter, respondenten använde för denna examensarbetet en kvalitativ metod samt innehållsanalysför att kunna identifiera framträdande teman samt mönster bland de teman som identifierades. Det teoretiska ramverket som användes var Mishels theory of uncertainty in illness, Kolbacas theory of comfort samt även Swansons theory of caring. Den teoretiska bakgrunden innehåller information om olika hörselskador och om de vanligaste hörapparaterna samt om hur vanligt det är med hörselskador idag.
Studien indikerar att sjukskötare inte är så bekanta med hur man kommunicerar med hörselskadade patienter, samt att det finns brister i sjuksköterskeutbildningen eftersom det inte finns något om hörselskador eller kommunikationsteknik i den nuvarande läroplanen. Det visade sig också finnas intresse bland sjukskötarna att lära sig mera om hörselskador, hur man kommunicerar samt önskemål om mera information om hörapparater och enligt studien så finns ett behov av det.
The study indicates that nurses are not so familiar with how to communicate with hearing impaired patients and that there are deficiencies in the nursing education as there is nothing about hearing impairment or how to communicate, in the current curriculum. It also turned out that there is an interest in learning more about hearing impairments, how to communicate and to get more information about the hearing aids used and, according to the study, there is a need for it.
Studien indikerar att sjukskötare inte är så bekanta med hur man kommunicerar med hörselskadade patienter, samt att det finns brister i sjuksköterskeutbildningen eftersom det inte finns något om hörselskador eller kommunikationsteknik i den nuvarande läroplanen. Det visade sig också finnas intresse bland sjukskötarna att lära sig mera om hörselskador, hur man kommunicerar samt önskemål om mera information om hörapparater och enligt studien så finns ett behov av det.