Nuoren itsetunnon tukeminen kouluterveydenhuollossa - Kouluterveydenhoitajan näkökulma
Riihimäki, Sanna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Riihimäki, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092017888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092017888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkittua tietoa siitä, mikä merkitys itsetunnolla on nuorelle. Tutkittua tietoa etsittiin myös keskeisistä kouluterveydenhoitajan keinoista tukea nuoren itsetuntoa kouluterveydenhuollossa. Työn tilaajana oli Kymenlaakson Sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä, Lasten, nuorten ja perheiden terveyspalvelut.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto valittiin vastaamaan mahdollisimman hyvin tutkimuskysymykseen. Aineistot kuvattiin tarkasti tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi. Aineistoon tutustuttiin sisällönanalyysillä. Aineistoa käsiteltiin luokittelemalla sisältöä teemoittain sekä vertailemalla ja yhdistelemällä. Keskeiset tulokset koottiin yhteen sekä kirjallisesti avattuna että erillisessä kuvassa 1 (tutkimuskysymys1) ja taulukossa 1 (tutkimuskysymys 2.)
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että itsetunto on osa ihmisen psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista kokonaisuutta. Sillä on vaikutus kokonaisterveyden kokemukseen ja hyvinvointiin erityisesti kehityksellisesti herkässä ja tapahtumarikkaassa nuoruusiässä. Itsetunto vaikuttaisi olevan sekä syy että seuraus; se vaikuttaa moneen asiaan, ja siihen vaikuttaa moni asia.
Nuoret kokevat itsetunnon tärkeänä ja nuoruuden kehitysvaiheisiin vaikuttavana asiana,
jota tulee tukea. Kouluterveydenhuolto ja kouluterveydenhoitaja tavoittaa nuoret kattavasti läpi peruskoulun. Kouluterveydenhoitajan ja nuoren välille muodostuva luottamuksellinen säännöllinen yhteistyösuhde sekä toisaalta kouluterveydenhuollon moniammatillinen yhteistyö tukee nuoren itsetunnon kehitystä nuoruudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto valittiin vastaamaan mahdollisimman hyvin tutkimuskysymykseen. Aineistot kuvattiin tarkasti tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi. Aineistoon tutustuttiin sisällönanalyysillä. Aineistoa käsiteltiin luokittelemalla sisältöä teemoittain sekä vertailemalla ja yhdistelemällä. Keskeiset tulokset koottiin yhteen sekä kirjallisesti avattuna että erillisessä kuvassa 1 (tutkimuskysymys1) ja taulukossa 1 (tutkimuskysymys 2.)
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että itsetunto on osa ihmisen psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista kokonaisuutta. Sillä on vaikutus kokonaisterveyden kokemukseen ja hyvinvointiin erityisesti kehityksellisesti herkässä ja tapahtumarikkaassa nuoruusiässä. Itsetunto vaikuttaisi olevan sekä syy että seuraus; se vaikuttaa moneen asiaan, ja siihen vaikuttaa moni asia.
Nuoret kokevat itsetunnon tärkeänä ja nuoruuden kehitysvaiheisiin vaikuttavana asiana,
jota tulee tukea. Kouluterveydenhuolto ja kouluterveydenhoitaja tavoittaa nuoret kattavasti läpi peruskoulun. Kouluterveydenhoitajan ja nuoren välille muodostuva luottamuksellinen säännöllinen yhteistyösuhde sekä toisaalta kouluterveydenhuollon moniammatillinen yhteistyö tukee nuoren itsetunnon kehitystä nuoruudessa.