Monikulttuurinen perhetyö varhaiskasvatuksessa - käytännön työkaluja ja esimerkkejä
Editoija
Räty, Minttu
Lassila, Liisa
Pirinen, Anne
Saraste, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-618-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-618-1
Tiivistelmä
Julkaisussa pohditaan, mitä monikulttuurisella perhetyöllä varhaiskasvatuksessa tarkoitetaan ja miten varhaiskasvatus voisi tukea maahanmuuttotaustaisia perheitä. Perheelle päiväkoti saattaa olla läheisin ja arkipäiväisin kontakti suomalaiseen yhteiskuntaan. Miten tätä suhdetta voisi kehittää ja siten edistää perheiden kotoutumista, kulttuuri-identiteetin säilymistä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia?
Artikkelikokoelman ensimmäinen osassa tarkastellaan monikulttuuristen ja maahanmuuttajaperheiden perheiden arkea yleisemmin: mitä tarkoittaa eläminen ja lasten kasvattaminen vieraassa tai erilaisessa kulttuuriympäristössä? Sitten pohditaan perhetyön mahdollisuuksia osana varhaiskasvatusta. Julkaisun toisessa osassa esitellään työkaluja ja kokeiluja perheiden tukemiseen varhaiskasvatuksen arjessa.
Monikulttuurinen perhetyö varhaiskasvatuksessa -julkaisu on syntynyt Monikulttuurinen perhetyö varhaiskasvatuksessa -täydennyskoulutuksen tuloksena. Vuoden aikana noin neljäkymmentä varhaiskasvatuksen ammattilaista pohti, miten omassa työssä voitaisiin kehittää monikulttuurisen perhetyön käytänteitä. Julkaisu pohjautuu näihin kehittämistehtäviin, siten että tekstit on työstetty kokonaisuudeksi sekä ammattilaisten että opiskelijoiden käyttöön.
Artikkelikokoelman ensimmäinen osassa tarkastellaan monikulttuuristen ja maahanmuuttajaperheiden perheiden arkea yleisemmin: mitä tarkoittaa eläminen ja lasten kasvattaminen vieraassa tai erilaisessa kulttuuriympäristössä? Sitten pohditaan perhetyön mahdollisuuksia osana varhaiskasvatusta. Julkaisun toisessa osassa esitellään työkaluja ja kokeiluja perheiden tukemiseen varhaiskasvatuksen arjessa.
Monikulttuurinen perhetyö varhaiskasvatuksessa -julkaisu on syntynyt Monikulttuurinen perhetyö varhaiskasvatuksessa -täydennyskoulutuksen tuloksena. Vuoden aikana noin neljäkymmentä varhaiskasvatuksen ammattilaista pohti, miten omassa työssä voitaisiin kehittää monikulttuurisen perhetyön käytänteitä. Julkaisu pohjautuu näihin kehittämistehtäviin, siten että tekstit on työstetty kokonaisuudeksi sekä ammattilaisten että opiskelijoiden käyttöön.