Moniammatillinen ohjaus suhteessa avoimeen oppimisympäristöön
Parantainen, Tiina (2021)
Parantainen, Tiina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092117935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092117935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suuntaviivoja avoimen oppimisympäristö Vauhdittamon kehittämiseen. Toiminnan kehittämisen taustalla on ammatillisen koulutuksen reformi, jonka myötä yksilölliset opintopolut ja joustava sisäänotto tulivat entistä oleellisempaan osaan ammatillista koulutusta. Yksilölliset opintopolut ja niiden järjestäminen tarvitsevat uudenlaista tukea opintojen etenemiseksi.
Opinnäytetyön yhteistyötahona oli Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu, joka on maakunnallinen ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Vauhdittamo-toiminta laajennettiin koko Sedun toiminnaksi lukuvuonna 2018–2019 ja yksiköiden sekä eri toimijoiden osallistuminen kehittämiseen koettiin tärkeäksi.
Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä eri toimijoille kuten vastuuohjaajat, opettajat, opinto-ohjaajat, kuraattorit sekä johtoryhmä. Kyselyllä haluttiin varmistaa eri toimijoiden kuuleminen Vauhdittamoiden tehtävistä ja mitkä tehtävät voisivat olla tulevaisuudessa. Kyselyyn vastasi kuusikymmentäkuusi toimijaa, ja tulokset toimivat runkona teemahaastatteluille. Kyselyn lisäksi toteutettiin haastattelut kahdelletoista haastateltavalle jotka edustivat vastuuohjaajia, opinto-ohjaajia, opettajia ja johtoryhmää. Haastatteluiden tavoite oli löytää konkreettisia työkaluja ja toimintatapoja Vauhdittamo-toiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että yhteistyön tekemisen helpottamiseksi ja opiskelijan opiskelun seurannan tukemiseksi tulisi olla toimintamalleja sekä työkaluja. Opiskelijan tilannetta tulisi voida seurata reaaliaikaisesti, sekä Vauhdittamo-suunnitelmaa kirjata yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Vauhdittamo-toimijoita työllistävä materiaalin kerääminen opettajilta tulisi ratkaista esimerkiksi materiaalipankin avulla ja Vauhdittamo-toimintaa kehittää myös joustavan sisäänoton tueksi. Vauhdittamo-toimijoilla tulisi olla aikaa kohdata opiskelija.
Opinnäytetyön yhteistyötahona oli Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu, joka on maakunnallinen ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Vauhdittamo-toiminta laajennettiin koko Sedun toiminnaksi lukuvuonna 2018–2019 ja yksiköiden sekä eri toimijoiden osallistuminen kehittämiseen koettiin tärkeäksi.
Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä eri toimijoille kuten vastuuohjaajat, opettajat, opinto-ohjaajat, kuraattorit sekä johtoryhmä. Kyselyllä haluttiin varmistaa eri toimijoiden kuuleminen Vauhdittamoiden tehtävistä ja mitkä tehtävät voisivat olla tulevaisuudessa. Kyselyyn vastasi kuusikymmentäkuusi toimijaa, ja tulokset toimivat runkona teemahaastatteluille. Kyselyn lisäksi toteutettiin haastattelut kahdelletoista haastateltavalle jotka edustivat vastuuohjaajia, opinto-ohjaajia, opettajia ja johtoryhmää. Haastatteluiden tavoite oli löytää konkreettisia työkaluja ja toimintatapoja Vauhdittamo-toiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että yhteistyön tekemisen helpottamiseksi ja opiskelijan opiskelun seurannan tukemiseksi tulisi olla toimintamalleja sekä työkaluja. Opiskelijan tilannetta tulisi voida seurata reaaliaikaisesti, sekä Vauhdittamo-suunnitelmaa kirjata yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Vauhdittamo-toimijoita työllistävä materiaalin kerääminen opettajilta tulisi ratkaista esimerkiksi materiaalipankin avulla ja Vauhdittamo-toimintaa kehittää myös joustavan sisäänoton tueksi. Vauhdittamo-toimijoilla tulisi olla aikaa kohdata opiskelija.