Korkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytyminen lähiruoan parissa
Hurskainen, Siiri (2021)
Hurskainen, Siiri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista opiskelijoiden ostokäyttäytyminen on lähiruoaksi luoki teltujen tuotteiden parissa, ja kuinka tähän voitaisiin markkinointiviestinnän keinoin vaikuttaa. Tavoitteena
oli kerätä sellaista asiakasymmärrystä opiskelijoista päivittäistavarakaupan kohderyhmänä, että toimeksiantajayritys K-Supermarket Länsiväylä voisi markkinointiaan suunnitellessaan sitä hyödyntää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin lähiruokailmiötä ja sen ohessa markkinoinnin kilpailukeinoja, sekä
ostokäyttäytymistä ja kuluttajan ostoprosessia päivittäistavarakaupassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivi sena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin korkeakouluopiskelijoilta verkossa kyselylomakkeen avulla. Kysely lomaketta jaettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun vuosina 2018 ja 2020 aloittaneille päiväopiskelijoille, K-Supermarket Länsiväylän Facebook-sivujen kautta sekä henkilökohtaisesti korkeakouluopiskelijoiden parissa. Kysely keräsi 126 vastausta 25.3.–4.4. välisenä aikana.
Tutkimuksen tuloksista mitattiin opiskelijoiden suhtautumista lähiruokaan, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia
tekijöitä ja markkinointiviestinnän roolia opiskelijoiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä. Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden suhtautuvan myönteisesti lähiruokatuotteisiin, mutta ostopäätöksiä eniten ohjaava tekijä oli raha. Lähiruoan koettiin harvoin olevan edullista, mikä vaikutti ostopäätöksen tekemiseen.
Tutkimustulosten perusteella toimivan markkinointiviestinnän kulmakiviä, eli reittejä ja keinoja, joiden avulla opiskelijat tavoitetaan, ovat somemainonta, edullisuudesta ja tuoreudesta viestiminen, sekä tuotteiden helpon saatavuuden varmistaminen. Mikäli markkinoinnin kilpailukeinoista hintatasoon ei voida vaikuttaa, voidaan kilpailla tuotteen sisäisellä saatavuudella kaupassa.
oli kerätä sellaista asiakasymmärrystä opiskelijoista päivittäistavarakaupan kohderyhmänä, että toimeksiantajayritys K-Supermarket Länsiväylä voisi markkinointiaan suunnitellessaan sitä hyödyntää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin lähiruokailmiötä ja sen ohessa markkinoinnin kilpailukeinoja, sekä
ostokäyttäytymistä ja kuluttajan ostoprosessia päivittäistavarakaupassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivi sena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin korkeakouluopiskelijoilta verkossa kyselylomakkeen avulla. Kysely lomaketta jaettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun vuosina 2018 ja 2020 aloittaneille päiväopiskelijoille, K-Supermarket Länsiväylän Facebook-sivujen kautta sekä henkilökohtaisesti korkeakouluopiskelijoiden parissa. Kysely keräsi 126 vastausta 25.3.–4.4. välisenä aikana.
Tutkimuksen tuloksista mitattiin opiskelijoiden suhtautumista lähiruokaan, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia
tekijöitä ja markkinointiviestinnän roolia opiskelijoiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä. Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden suhtautuvan myönteisesti lähiruokatuotteisiin, mutta ostopäätöksiä eniten ohjaava tekijä oli raha. Lähiruoan koettiin harvoin olevan edullista, mikä vaikutti ostopäätöksen tekemiseen.
Tutkimustulosten perusteella toimivan markkinointiviestinnän kulmakiviä, eli reittejä ja keinoja, joiden avulla opiskelijat tavoitetaan, ovat somemainonta, edullisuudesta ja tuoreudesta viestiminen, sekä tuotteiden helpon saatavuuden varmistaminen. Mikäli markkinoinnin kilpailukeinoista hintatasoon ei voida vaikuttaa, voidaan kilpailla tuotteen sisäisellä saatavuudella kaupassa.