Verkko-oppimateriaali farmakokinetiikasta
Heiskanen, Elsa; Siivola, Saaga (2021)
Heiskanen, Elsa
Siivola, Saaga
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318013
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin Moodle-kurssialustalle verkko-oppimateriaali farmakokinetiikasta sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli edistää farmakokinetiikan oppimista, osaamista ja tätä kautta sairaanhoitaja-opiskelijoiden ammatillista kasvua. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä on far-makokinetiikka, mihin sairaanhoitajaopiskelijat tarvitsevat farmakokinetiikkaa sekä millainen oppimateriaali edistää oppimista ja osaamisen kehittymistä. Opinnäytetyö tilattiin Tampereen ammattikorkeakoululta.
Työn tuotoksena luodussa verkko-oppimateriaalissa keskeistä on ymmärrys siitä, että farmakokinetiikka on farmakologian osa-alue, jossa tutkitaan lääke-aineen vaiheita elimistössä. Sairaanhoitajaopiskelijat tarvitsevat farmakoki-netiikkaa saavuttaakseen sairaanhoitajan osaamisvaatimukset. Lisäksi työssä huomioitiin, että perinteistä ja verkko-opetusta yhdistämällä edistetään oppi-mista ja osaamisen kehittymistä. Oppimateriaalin tulisi myös olla saavutettava ja sen käytettävyyteen tulisi panostaa, jotta oppimateriaali edistäisi oppimista.
Verkko-oppimateriaali rakentui farmakokinetiikan neljän keskeisen vaiheen mukaan ja muodostui farmakokinetiikan perusteista. Verkko-oppimateriaali kohdennettiin Farmakologia-kurssia käyville sairaanhoitajaopiskelijoille, sillä työn tilaaja toivoi tuotoksen toimivan kertausmateriaalina Farmakologia-kurssille. Jatkokehitysideana opinnäytetyölle on tuotoksen yhteisöllisyyden lisääminen Moodle-kurssialustalla sekä materiaalien nauhoittaminen luento-muotoon.
Työn tuotoksena luodussa verkko-oppimateriaalissa keskeistä on ymmärrys siitä, että farmakokinetiikka on farmakologian osa-alue, jossa tutkitaan lääke-aineen vaiheita elimistössä. Sairaanhoitajaopiskelijat tarvitsevat farmakoki-netiikkaa saavuttaakseen sairaanhoitajan osaamisvaatimukset. Lisäksi työssä huomioitiin, että perinteistä ja verkko-opetusta yhdistämällä edistetään oppi-mista ja osaamisen kehittymistä. Oppimateriaalin tulisi myös olla saavutettava ja sen käytettävyyteen tulisi panostaa, jotta oppimateriaali edistäisi oppimista.
Verkko-oppimateriaali rakentui farmakokinetiikan neljän keskeisen vaiheen mukaan ja muodostui farmakokinetiikan perusteista. Verkko-oppimateriaali kohdennettiin Farmakologia-kurssia käyville sairaanhoitajaopiskelijoille, sillä työn tilaaja toivoi tuotoksen toimivan kertausmateriaalina Farmakologia-kurssille. Jatkokehitysideana opinnäytetyölle on tuotoksen yhteisöllisyyden lisääminen Moodle-kurssialustalla sekä materiaalien nauhoittaminen luento-muotoon.