Ikääntyneen palvelutarpeen arviointi: RAI-järjestelmän hyödyntäminen palvelutarpeen arvioinnissa
Kainulainen, Suvi; Tötterman, Tiina (2021)
Kainulainen, Suvi
Tötterman, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää valikoidusta aineistosta ikääntyneen palvelutarpeen arviointiin liittyviä keskeisiä asioita ja käsitteitä sekä esitellä sitä, kuinka RAI-arviointia voidaan hyödyntää osana ikääntyneen palvelutarpeen arviointia. Tutkimuskysymyksinä oli löytää keskeisiä asioita ikääntyneen palvelutarpeen arvioinnissa sekä miten RAI-arviointia voidaan hyödyntää osana palvelutarpeen arviointia. Aiheen ajankohtaisuuden vuoksi aiheeseen perehtyminen lisäsi myös ammatillista tietoamme sekä tuotti selkeän kuvauksen RAI-järjestelmän mittareista, joita voidaan hyödyntää ikääntyneen palvelutarpeen arvioinnissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Tutkimukseen valikoitui huolellisen ja rajatun tiedonhaun kautta kahdeksan
tutkimusta, joista yksi on englanninkielinen. Tutkimuksia analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Teoriaosuudessa käsittelimme ikääntymistä ja sen vaikutuksia ikääntyneen toimintakykyyn sekä ikääntyneen palvelutarpeen arvioinnissa käytettävää RAI-järjestelmää.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että keskeisiä ikääntyneen palvelutarpeen arviointiin liittyviä asioita olivat asiakkaan osallisuus ja osallistaminen arviointiin. Toimintakyvyn kattava arviointi sekä voimavarojen huomiointi vaikuttivat myönnettäviin palveluihin sekä niiden oikea-aikaisuuteen. Ikääntyneen yksilölliset tarpeet korostuivat arviointitilanteissa. Palvelutarpeen arvioinnin tekijän ammattitaidon merkitys sekä moniammatillisuuden hyödyntäminen korostuivat.
Useassa tutkimuksessa korostetaan palvelutarpeen arvioinnin lakisääteisyyttä. RAI-järjestelmän käyttö on lakiin perustuva velvollisuus, joka kuntien tulee ottaa käyttöön viimeistään huhtikuussa 2023.
Jälkimmäisen tutkimuskysymyksen, joka käsitteli RAI-arvioinnin käyttöä palvelutarpeen arvioinnissa, tuloksissa nousi selkeästi esille myös asiakkaan osallisuus RAI-arviointiin sekä toimintakyvyn arviointi RAI-toimintakykymittareita hyödyntämällä. Aineistossa korostuivat ikääntyneen kognitio ja sen haasteet.
Arviointia tehdessä, erityisesti muistisairaus sekä aistitoimintojen rajoitteet vaikuttivat vuorovaikutustilanteeseen. RAI-arviointi koettiin sitä hyödyntävien ammattilaisten parissa hyväksi työvälineeksi päätöksentekoon, ja se lisäsi myönnettävien palveluiden yhdenvertaisuutta.
Asiasanat: ikääntyneet, RAI, palvelutarpeen arviointi, toimintakyky
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Tutkimukseen valikoitui huolellisen ja rajatun tiedonhaun kautta kahdeksan
tutkimusta, joista yksi on englanninkielinen. Tutkimuksia analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Teoriaosuudessa käsittelimme ikääntymistä ja sen vaikutuksia ikääntyneen toimintakykyyn sekä ikääntyneen palvelutarpeen arvioinnissa käytettävää RAI-järjestelmää.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että keskeisiä ikääntyneen palvelutarpeen arviointiin liittyviä asioita olivat asiakkaan osallisuus ja osallistaminen arviointiin. Toimintakyvyn kattava arviointi sekä voimavarojen huomiointi vaikuttivat myönnettäviin palveluihin sekä niiden oikea-aikaisuuteen. Ikääntyneen yksilölliset tarpeet korostuivat arviointitilanteissa. Palvelutarpeen arvioinnin tekijän ammattitaidon merkitys sekä moniammatillisuuden hyödyntäminen korostuivat.
Useassa tutkimuksessa korostetaan palvelutarpeen arvioinnin lakisääteisyyttä. RAI-järjestelmän käyttö on lakiin perustuva velvollisuus, joka kuntien tulee ottaa käyttöön viimeistään huhtikuussa 2023.
Jälkimmäisen tutkimuskysymyksen, joka käsitteli RAI-arvioinnin käyttöä palvelutarpeen arvioinnissa, tuloksissa nousi selkeästi esille myös asiakkaan osallisuus RAI-arviointiin sekä toimintakyvyn arviointi RAI-toimintakykymittareita hyödyntämällä. Aineistossa korostuivat ikääntyneen kognitio ja sen haasteet.
Arviointia tehdessä, erityisesti muistisairaus sekä aistitoimintojen rajoitteet vaikuttivat vuorovaikutustilanteeseen. RAI-arviointi koettiin sitä hyödyntävien ammattilaisten parissa hyväksi työvälineeksi päätöksentekoon, ja se lisäsi myönnettävien palveluiden yhdenvertaisuutta.
Asiasanat: ikääntyneet, RAI, palvelutarpeen arviointi, toimintakyky