Sosiaalisten taitojen harjoittelua tukeva lasten toiminnallinen vertaisryhmä: Rauman lastensuojelun avotyö
Laitila, Terhi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318011
Tiivistelmä
Työn tilaajaksi valikoitui Rauman kaupunki nykyisenä työnantajana. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa sosiaalisia taitoja tukeva toiminnallinen ryhmä lastensuojelun avotyöhön alakouluikäisille lapsille. Työtä suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä toimeksiantajan eli Rauman kaupungin lastensuojelun tehostetun perhetyön kanssa, jossa nähtiin tarve ryhmämuotoiselle työmenetelmälle. Työssä hyödynnettiin aikaisempia ryhmänohjauksen ja neuropsykiatrisen valmennuksen koulutuksia. Projektissa pohdittiin mitä asioita on otettava huomioon suunniteltaessa sosiaalisia taitoja tukevaa ryhmää, mitkä seikat tukevat harjoittelua, miten taitoja voi harjoitella ja miten ryhmässä voi ottaa huomioon neuropsykiatriset erityispiirteet.
Ryhmään valittiin kuusi alakouluikäistä poikaa ja kolme ohjaajaa. Kaikilla pojilla oli haasteita ryhmässä toimimisessa ja tunnetaidoissa. Kaikki pojat haastateltiin yhdessä huoltajan kanssa ja mietittiin jokaisen pojan oman tavoite ryhmään. Tavoitteiden pohjalta suunniteltiin ryhmän tavoitteet ja harjoiteltavat asiat. Toiminnallisuus näkyi ryhmässä peleinä, leikkeinä ja yhdessä tekemisenä. Tavoitteena oli, että toiminnalliset hetket ja tunnetehtävät vuorottelevat ryhmässä. Toiminnallisuudella, vahvalla ennakoinnilla, strukturoinnilla ja voimavarakeskeisellä ohjauksella tuettiin ryhmäläisten toiminnanohjausta ja tarkan suunnittelun lisäksi ne olivat edellytyksiä toimivalle vertaisryhmälle, jossa oli turvallista harjoitella sosiaalisia taitoja.
COVID 19-tilanne vaikutti aikatauluihin ja ryhmän toteutukseen. Ryhmän viiden kokoontumiskerran vuoksi tunnetehtävien tekeminen jäi vähäiseksi, mutta tarjosi mahdollisuuden kokeilla harjoituksia.
Ryhmään valittiin kuusi alakouluikäistä poikaa ja kolme ohjaajaa. Kaikilla pojilla oli haasteita ryhmässä toimimisessa ja tunnetaidoissa. Kaikki pojat haastateltiin yhdessä huoltajan kanssa ja mietittiin jokaisen pojan oman tavoite ryhmään. Tavoitteiden pohjalta suunniteltiin ryhmän tavoitteet ja harjoiteltavat asiat. Toiminnallisuus näkyi ryhmässä peleinä, leikkeinä ja yhdessä tekemisenä. Tavoitteena oli, että toiminnalliset hetket ja tunnetehtävät vuorottelevat ryhmässä. Toiminnallisuudella, vahvalla ennakoinnilla, strukturoinnilla ja voimavarakeskeisellä ohjauksella tuettiin ryhmäläisten toiminnanohjausta ja tarkan suunnittelun lisäksi ne olivat edellytyksiä toimivalle vertaisryhmälle, jossa oli turvallista harjoitella sosiaalisia taitoja.
COVID 19-tilanne vaikutti aikatauluihin ja ryhmän toteutukseen. Ryhmän viiden kokoontumiskerran vuoksi tunnetehtävien tekeminen jäi vähäiseksi, mutta tarjosi mahdollisuuden kokeilla harjoituksia.