Ostopalveluiden laadunarviointiprojekti : case: Vakuutusyhtiö X
Koskinen, Janette (2012)
Koskinen, Janette
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616435
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida vakuuttamisen ulkoistettujen tuotannollisten töiden laatua, jotka vakuutusyhtiö X on ulkoistanut henkilöstörekrytointiyritykselle Y. Ulkoistettujen töiden laadunarvioinnilla ja tasaisin väliajoin suoritetuilla auditoinneilla pyritään ehkäisemään mahdollisia virheellisiä toimintatapoja ja pitämään palvelun laatu korkealla. Laadukkaalla auditoinnilla pystytään vaikuttamaan koko organisaation kehitykseen ja kannattavuuteen. Laadunarviointiprojekti suoritettiin syksyn 2012 aikana, jolloin auditoitiin yhteensä 180 toimeksiantoa, jotka henkilöstörekrytointiyritys Y:n kuusi käsittelijää oli tehnyt. Vakuuttamisen tuotannollisia töitä auditoitiin vuoden 2012 alusta viiden kuukauden ajalta. Toimeksiannot kasautuvat usein vuodenvaihteeseen ja virhemarginaali kasvaa, joten oli ensisijaisen tärkeää saada tietää käsiteltyjen toimeksiantojen laatu myös ruuhka-aikana. Auditoinnin suoritti kaksi ammattitaitoista vakuutusyhtiö X:n työntekijää, jotka valitsivat käsitellyt työt sattumanvaraisesti asiakaspostijärjestelmästä auditointiohjeistuksen avulla. Auditoinnin jälkeen tulokset saatiin Digium-ohjelmasta taulukkomuodossa, jolloin tulokset oli helpompi analysoida. Auditointituloksista selvisi, että henkilöstörekrytointiyritys Y:n käsittelijät tekevät erinomaista työtä. Toimeksiannot olivat käsitelty lähes virheettömästi eikä lisäselvityksille ollut tarvetta. Vahinkovakuutuksen toteumakyselyn auditoinnissa kävi kuitenkin ilmi, että ohjeistusta on parannettava ja mahdollista lisäkoulutusta annettava. Virhemarginaali oli pieni, mutta toistuva virheellinen toimintatapa kertoo, että ohjeistus on epäselvä. Sähköisten ajoneuvohakemuksien lähettäjille on myös selvennettävä ohjeistusta, sillä toimeksiannot olivat monessa tapauksessa virheellisenä lähetetty. Auditoinnin perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että vakuutusyhtiö X:n asiakkaat osaavat käyttää sähköistä kansiota toivotulla tavalla.