Tunneälyn hyödyntäminen B2B-myyntityössä
Sysinoro, Valtteri (2021)
Sysinoro, Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918136
Tiivistelmä
Tunneäly on nykypäivänä erittäin trendikäs termi. Siihen törmää väistämättä muun muuassa LinkedInin etusivulla ja myynnin sekä johtamisen teoksissa. Myyntiä ammattialana on vasta viime vuosina ruvettu ylistämään enemmän ja yhä useammat koulutukset tarjoavat oppia myyntitaitoihin. Myynnin koulutustarjonta on kattavampaa ja aihe kiinnostaa yhä useampaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tunnetaitoja on mahdollista hyödyntää yritysmyynnin parissa työskentelevän henkilön työssä ja miten se vaikuttaa työssä menestymiseen. Työn haastatteluosiossa pyrittiin tuomaan nykypäivän ratkaisumyynnin parissa työskentelevien henkilöiden mielipiteitä ja näkökulmia aiheesta esille.
Tutkimuksen toteuttamiseen valikoitui kvalitatiivisen aineiston keruun menetelmä, joka toteutettiin aiheen teoriaosuudella sekä teemahaastatteluilla. Työtä varten haastateltiin ratkaisumyynnin parissa työskenteleviä myynnin ammattilaisia aiheesta. Teemahaastatteluiden kysymykset ja aiheet olivat peräisin työn sisältämästä teoriaosuudesta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selville ammattilaisten näkökulmia tunneälyn merkityksestä ja sen vaikutusesta myyntityöhön.
Opinnäytetyöprosessin aikana saatiin laajalti uutta tietoa aiheesta ja haastatteluista ilmeni hyvin paljon erilaisia kokemuksia aiheen ympärille. Tutkimuksen kautta kyettiin huomaamaan, että tunneälytaidot todellakin edesauttavat menestyksekästä myyntiä ja termi on tullut jäädäkseen. Ajatus taivaanpiirtelystä ja pelkästä trendikkäästä termistä vaipui unholaan. Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan se, että tunneäly on oikeasti merkittävä tekijä menestyksekkääseen myyntityöhön. Tunneälytaitojen opiskelu olisi hyvä lisä jopa perusopetukseen, sillä se antaa kattavan pohjan erilaisten ihmisten kanssa työskentelyyn.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tunnetaitoja on mahdollista hyödyntää yritysmyynnin parissa työskentelevän henkilön työssä ja miten se vaikuttaa työssä menestymiseen. Työn haastatteluosiossa pyrittiin tuomaan nykypäivän ratkaisumyynnin parissa työskentelevien henkilöiden mielipiteitä ja näkökulmia aiheesta esille.
Tutkimuksen toteuttamiseen valikoitui kvalitatiivisen aineiston keruun menetelmä, joka toteutettiin aiheen teoriaosuudella sekä teemahaastatteluilla. Työtä varten haastateltiin ratkaisumyynnin parissa työskenteleviä myynnin ammattilaisia aiheesta. Teemahaastatteluiden kysymykset ja aiheet olivat peräisin työn sisältämästä teoriaosuudesta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selville ammattilaisten näkökulmia tunneälyn merkityksestä ja sen vaikutusesta myyntityöhön.
Opinnäytetyöprosessin aikana saatiin laajalti uutta tietoa aiheesta ja haastatteluista ilmeni hyvin paljon erilaisia kokemuksia aiheen ympärille. Tutkimuksen kautta kyettiin huomaamaan, että tunneälytaidot todellakin edesauttavat menestyksekästä myyntiä ja termi on tullut jäädäkseen. Ajatus taivaanpiirtelystä ja pelkästä trendikkäästä termistä vaipui unholaan. Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan se, että tunneäly on oikeasti merkittävä tekijä menestyksekkääseen myyntityöhön. Tunneälytaitojen opiskelu olisi hyvä lisä jopa perusopetukseen, sillä se antaa kattavan pohjan erilaisten ihmisten kanssa työskentelyyn.